fredag 30 maj 2008

Mellan hägg och syren


Häggarna började dofta igår. En stark doft som ger associationer till skolavslutningar, barfotadagar, glass och sommarlov... Snart, men inte riktigt än, följer syrenerena. Här i vår stadsdel finns det massor med syrener, och jag ser fram emot färgerna och dofterna.

Björkarna är också otroligt intensivt ljusgröna och skira. Färgerna förstärks i det fina solljuset och är så fina mot den blå himlen. Finsk försommar, vackert.... Gårdagen var fin, den här dagen ser också ut att bli en perfekt avslutningsdag.

Jag närvar igår kväll då merkonomerna och datanomerna hade sin avslutning och dimission. Om en dryg timme ska jag vara hos landsbygdsföretagarna och djurskötarna, och ett par timmar senare blir det den största avslutningen, då drygt 200 nya yrkesmän och -kvinnor får sin examen i Yrkesskolan, och går ut i ett nytt skede av sina liv. Endel börjar jobba, endel har sin militärtjänstgöring framför sig, endel ser fram emot vidare studier. En stor dag i deras unga liv!






2 kommentarer:

Annika sa...

Vilka helt underbara bilder. Speciellt dom på björkarna. Björkar står ständigt på min "saknar lista". Finns det vackrare träd på denna jord?

StrandMamman sa...

Björkarna är nog jättefina, speciellt så här innan löven hunnit stora och mörkgröna. Jag gillar också lönnar, sådana finns det också många av här och jag har planterat några på vår tomt. Underbart vackra med sina lysande färger på hösten!