onsdag 21 maj 2008

Sockerbelastning

På förmiddagen var jag på sockerbelastning i samband med deltagandet i Botniaprojektet. De fyllde många rör med blod från ena armen, sen fick jag dricka 75 ml tjockflytande glukos (blääää) och skölja ner det med lite vatten. Efter en halv timme ny provtagning från andra armen, sen igen väntan, denna gång 1½ timme. Fick också flere frågeformulär att fylla i under väntetiderna. Knepigast var att fylla i sidan där de ville veta per månad, för de senaste 12 månaderna, hur många gånger man utfört olika motionsprestationer under månaden och tidsåtgången för dessa samt vilken grad av belastning de föranledde. Det var säkert 20 olika prestationer att ta ställning till - jag nollade på de flesta..... suck. Jag har nollkondition och jag vet om det, men hur ska jag få ork och tid att få fart på mig igen??? Ja ja, man kunde förstås skippa bloggandet och ta en promenad i stället... Efter 1½ timme var det dags för den sista blodprovstagningen, och därefter blev det vägning & mätning. Vägningen var ingen munter historia, mätningen gav mig däremot en smärre chock för en bra stund framöver. I mer än halva mitt liv har jag trott att jag är 170 cm lång - nu visade det sig att det inte stämmer!! Jag är 171 cm! Trodde ju snarast att man börjar "växa neråt som koddrumpan" när man blir äldre, och så går det så här. Nå men då har jag ju lite mer att ta ifrån sen när den dagen kommer :) Blev slutligen antecknad får 2 km gångtest i nästa vecka. Sen bjöd de på kaffe & smörgås, tur var det för jag var ju vrålhungrig pga att jag inte fick äta efter kl. 20 igår kvälll. Mina armveck är nu alldeles blåfläckiga efter allt stickande, jag ser helt misshandlad ut.

Inga kommentarer: