onsdag 7 maj 2008

Island

Väninnan A-M är på arbetsresa på Island, läste hennes blogginlägg därifrån. Det fick mig att minnas mitt eget Islandsbesök för exakt ett år sedan (nordisk utbildningskonferens). Ett märkligt och samtidigt imponerande och fascinerande landskap bredde ut sig inför våra ögon både då vi landade och då vi gjorde utflykter i Reykjaviks omgivning. Tänkte dela med mig av några bilder här, Island är ju inte ett så vanligt resmål.

Under inflygningen flyger man över glaciären Vatnajökul, en kant av den syns här till vänster i bilden nedan. I övrigt ser det ut som ett månlandskap under nedstigningen.






Blå Lagunen ligger längs vägen som leder från flygfältet in mot Reykjavik. Underbart varmt och mineralrikt vatten, närmare +40 grader, som till färgen är "mjölkigt turkosblått". Här skulle jag ha kunnat njuta i flere timmar...

Åker man norrut från Reykjavik blir den del av landskapet som ligger längre in från kusten mer kuperat, mäktiga snötäckta fjäll avlöser vidderna och lavafälten. Den översta bilden illustrerar att ju mer mossa desto äldre är lavafältet.

Vid besök på gårdsplanen vid en nedlagd valfångstfabrik såg vi detta (rev?)ben från en val som fångats året innan. Jag tycker att valarna ska få simma i havet!

En par timmar lång båttur ut på en stor fjord norröver bjöd på fina naturupplevelser.

Vi fick också ta del av den skörd som besättningsmännen fiskade upp ur havet åt oss: garanterat färska skaldjur, det vara bara att mumsa på musslor direkt ur skalet! Efteråt bjöds vi på en underbart god fisk- och skaldjurssoppa ombord på båten, smakade ljuvligt tillsammans med det vita vinet...



Från tornet i den fina stora kyrkan i Reykjavik har man överblick över hela staden.




Sammanfattningsvis blev intrycket av landet (den lilla del som vi såg) positiv, och jag rekommenderar andra att vid tillfälle besöka ön med det centrala läget "mitt i världen" - korta flygförbindelser till såväl Norden, mellan- och sydeuropa som Nordamerika och Canada!

Jag missade morsdagsfirandet här hemma eftersom den inföll på vår hemresedag. Men vi två mammor i gruppen blev firade av våra manliga kolleger i alla fall. Och på Kastrup i Köpenhamn blev morsdagslunchen en pizza med öl :) Riktigt trevligt, men hoppas i alla fall på en lite mer traditionell morsdag nu på söndag!

Inga kommentarer: