måndag 26 maj 2008

Sko-frossa

Annika i USA deltar på sin blogg i "Show and tell", och förra veckans tema "Skor" fick mig inspirerad att förevisa mina. Jag är själv inte med i "Show and tell" men beslöt ändå att dokumentera min skosamling. Har ni någon gång räknat hur många par skor ni äger? Ett tips gör det - och bli lika chockade som jag blev! Hur många jag har? Ja det var långt fler än jag hade trott.... Men det är ju så roligt med skor, det finns så många häftiga! Skor att ha till vardags, skor att ha på jobbet, festskor, trädgårdsskor, sommarskor, skor för regn och rusk, skor att glädja sig själv med....

Jag erkänner villigt att jag fyndat flere av dessa skor på loppis och på rea, man kan göra många fynd bara man håller ögonen öppna. Som t.ex. mina bruna Palmroth-promenadskor, oanvända för 3 € på loppis! Ett av festparen hittade jag också oanvända på loppis för 10 €.

Häng med så får ni se! (obs här saknas ändå en del "basic skor", såna som jag inte tyckte var värda att fotograferas).



Vardagsskor, dvs sådana jag har på mig då jag rör mig ute på stan, far till bekanta, och ibland har på jobbet:








Fritidsskor. De grå Columbia-sandalerna är riktiga sommarfavoriter, för semesterfötter! De svarta har varit Palmroth-promenadskor, numera trädgårdsskor.














Skor som mestadels håller till på jobbet. Kunde inte bestämma mig om jag skulle ta de vita eller de svarta ur reakorgen så jag tog båda...



Festskor:












Och några övriga diverse, endel i användning, endel har nått "bäst-före-datum" (de ljusgröna)...









Mina senaste fynd.
De röda kom med i bagaget hem från Bryssel (från Zara, enda inköp jag hann göra åt mig själv, + en Zara-bag). För ca 15-20 år sedan hade jag en period då jag bara skulle ha rosett-pumps. Undrar om jag är på väg att få återfall?? Retro! De höga pumpsen har väldigt speciell färg, vet inte riktigt till vilken klädsel jag ska ha dem, men tids nog löser det sig! Jag kunde bara inte motstå dem, de är så döööööläckra, och så var de jättejättebilliga på rea :)














Här till sist några "pensionärer" som hänger kvar i skåpet.



De här använde jag nog så gott som varje dag på jobbet i vintras, nu väntar de på sista resan till Ekorosk (vår lokala sophanterings&återvinningsanläggning)... tack för trogen tjänst!














Så där ja. Var det någon som räknade??......... Och ni lade väl märke till att här inte används Crocs.
Joggingskor är också en bristvara... men jag var faktiskt på Ärevarvet på centralidrottsplanen ikväll, egentligen mest som sällskap åt väninnan A-M men lyckades ändå motionera ihop nästan 15 promenadvarv på den timme vi hade på oss! Och i morgon är det dags för gångtest, gå 2 km så snabbt som möjligt.
Godnatt från SkoMamman!!









1 kommentar:

Anonym sa...

Ljuuvlig skokavalkad! Eftersom jag jobbar hemma har jag tyvärr en orsak mindre att köpa skor, synd! Och Crocs finns inte i min samling heller, månne vi är släkt..

Jag känner mig som en urpressad apelsin efter firandet i förra veckan. Och vad svårt det var att hålla inne med alla hemligheter! På torsdagen medan vi var på cykeltur till en lokal konstnärs ateljé för att överräcka familjens gåva kom ett gäng vänner (25 pers) hem till oss med sallader och tårtor under armarna och överraskade P som trodde vi bara skulle ha stillsam kaffebjudning för de två närmaste vänfamiljerna. Otroligt roligt. Men det tog inte slut där. På lördagen kom sedan en bil med mina släktingar hit och överraskade likaledes med bjudning på lokalt matställe och medhavd tårta. Den dagen blev extra nervpressande pga av att högstadieflickorna gick till final på 4x100 m och han prompt ville in till stadion och se på när vår äldsta sprang. Det höll på att spräcka många fina planer, men slutet gott allting gott!

A-M