måndag 19 maj 2008

Bryssel

Nå nu ska jag äntligen försöka sätta in några bilder från resan. Risken är stor att de hoppar både hit och dit, jag kommer inte underfund med hur jag ska få dem på rätt plats, trots att de alla är vänsterställda. Och när jag plockar in dem sätts alltid den senaste bilden högst upp, trots att jag ska ha den lägst ner på sidan, sen är det ett fasligt schå att flytta den och få texterna att komma rätt. Kanske Annika har några goda råd att ge??

Börjar med bilder från Europaparlamentet, som ju är det lagstiftande organet inom EU. Stora arkitektoniska glaskolosser bildar säte för våra 786 europaparlamentariker (Member of Parliament = MEP), av vilka 14 är från Finland. Tyvärr kommer vi att mista en plats i samband med EU-valet nästa år, då totalantalet skärs ner till 750, och risken är överhängande att det är vår enda finlandssvenska röst som ryker... i dagens läge är det Henrik Lax som representerar oss. Vi fick lite information av Riitta Myller, en av våra MEPpar från östra Finland, och av Laxens politiska medarbetare Marcus Österlund. Vi fick också sätta oss en stund på åhörarläktaren i den stora plenisalen, för att följa med en offentlig utfrågning gällande utsläppskvoter.

Ett annat besöksmål under torsdagen var EU-kommissionen. Tyvärr visade det sig att de föredrag vi skulle få ta del av inte hölls i den stora mäktiga kommissionsbyggnaden utan i en annan byggnad en bit därifrån. Men vi fick ju åtminstone se den utifrån. Finland har en EU-kommissarie, Olli Rehn. Totalt sysselsätter kommissionen ofattbara 25000 tjänstemän...!!!
Visitor VM2 & VM18 - c´est moi! I Belgien talas till största del flamiska (nästan som holländska) och franska. I Bryssel hördes mest franska ute på stan. Det fick mig att fundera på att söka fram gymnasiets Blue-Blanc-Rouge-böcker och friska upp minnet, har inte gjort ett dyft åt franskan sen vi gick ut gymnasiet! Men det är ju nog ett stort språk, så inte skulle det vara så dumt att kunna åtminstone lite grunder. Tror bestämt att jag ska låna några språkkursskivor från biblioteket till semestern. Sen borde jag ju förstås också fräscha upp och fördjupa mig i spanskan, och italienska var ju också kul, läste 1½ kurs på skoj under studietiden.
Jag blev inte riktigt vän med arkitekturen i Bryssel. Det fanns mycket gammalt, och som jag tycker fint, och sedan vräker man på med ofantligt stora glasmonster, som nog i och för sig också kan vara fina, jag tycker ju nog om det moderna också, men på nåt sätt kändes det som om det inte finns någon koppling mellan det gamla och det nya. Efter att ha promenerat runt i de nybyggda vräkiga EU-kvarteren kändes det skönt att komma till Grand Place, Stora torget.
Det finns också många kyrkor och andra byggnader som är i stort behov av fasadputsning, som den stora katedralen bakom vårt hotell. Många byggnader är byggda av kalksten, som drar åt sig av avgaser och andra luftföroreningar.
På ett litet torg som vi gick över fanns en hel mängd skojiga "gejsrar", plötsligt sprutade vatten upp ur ingenting, för att om en liten stund försvinna igen och dyka upp i ett annat hål!
Som jag nämnde i Waterloo-inlägget så besökte vi på fredagen Skandinaviska skolan. Här ett par bilder från det 1800-tals slott som de äger. I anslutning till den fina byggnaden med park ligger en nybyggd skolbyggnad samt sportanläggningar, sporthall och lekplatser för de små dagisbarnen.















Vad vore väl en Belgienresa utan belgisk choklad!! Passar utmärkt för en chokoälskare som jag! Våfflorna var också jättegoda, mmmm...

3 kommentarer:

StrandMamman sa...

PÅrecis som jag befarade så blev det ingen ordning alls på bilderna och texterna... jag förstår inte varför de blir så här, och det gör mig frustrerad!!!

Annika sa...

Hmmm...Jag vet inte...Jag tycker det ser bra ut.
När jag lägger upp bilder använder jag alltid htlm funktionen i "write a post" rutan. När jag laddar upp bilderna på bloggen hamnar dom ju alltid överst, sedan klipper och klistrar jag in dom där jag tycker att dom ska vara. Men ibland blir det inte som jag har tänkt mig heller.
Men jag tycker det är enklare att jobba i htlm format när det gäller just det här att lägga upp bilder.
Det måste ha varit intressant att vara i Bryssel.
Förstår att arkitekturen kan vara ngt betungande där...

StrandMamman sa...

Tack Annika, jag ska testa det där nästa gång. Som sagt, jag vänsterställde alla bilderna i inlägget men de hamnade lite hur som helst i alla fall.