måndag 19 maj 2008

Waterloo

I fredags besökte vi Scandinavian School i Waterloo utanför Bryssel. Ett verkligt intressant ställe, med skolbarn i åldrarna 2 till 19 år, alla med någon skandinavisk anknytning. Ett fint gammalt slott var skolan också ägare till!

Skolan finns alltså i Waterloo, och då gick mina tankar förstås till 6 april 1974.... det vet väl alla att det var just den dagen, på min födelsedag!, som mina megastora idoler ABBA vann med Waterloo i Brighton! Jag har ju att skryta med att jag varit på ABBA-konsert, den enda gången de uppträtt i Finland, i Finlandiahuset i Helsingfors, någon månad innan den svenska uttagningen och Waterloo-segern. Jag var i Hfors tillsammans med min farbrors fru, för ett ögonläkarbesök, och hon hade fixat konsertbiljetter åt oss. En fantastisk upplevelse för en 10-åring, och sen som sagt ännu häftigare på 11-årsdagen!

Syrran och jag hade sen våra egna ABBA-shower, hon fick vara Frida och jag var Agneta...

Ytterligare ett minne i anslutning till Waterloo är julen -74, då jultomten kom med min allra första egna musikkassett! Vi hade ingen egen kassettbandspelare då ännu, så jag funderade förstås på till vem jag skulle gå för att kunna lyssna på den. Gissa om glädjen stod högt i tak på föräldrarna en stund senare hittade ett stort paket som tomten glömt - en kassettbandspelare!!!



3 kommentarer:

Annika sa...

ABBA forever!!! Men uppträdde dom bara i Finland en enda ggn???
Märkligt.
KUL att du såg dom där iallafall. Självklart tänker man på ABBA när man hör Waterloo :-))

StrandMamman sa...

Sången snurrade i mitt huvud då vi körde bort därifrån :)

Jo jag har nog inte hört talas om att de skulle ha varit här fler gånger, tror nog att jag skulle ha sett till att få fara på konsert i så fall, så stort fan som jag var.

Anonym sa...

FICK vara Frida, jo pyttsan, ganska sällan. Oftast var ju våra kompisar M och A-C med också och jag MÅSTE vara Benny.......