söndag 29 juni 2008

Söndagshändelser

Sitter på terrassen med en varm katt liggande i famnen, skönt för mina bara ben. Ute mot havssidan är himlen ljusblå, men rakr ovanför oss hänger ett moln som sakta släpper ner ett kvällsregn. Det är lugnt och fridfullt, vattnet ligger stilla och framför mina ögon, ca 10 meter från strandlinjen, simmar storlommen med årets unge. De böjer sina halsar bägge två, söker skydd för regnet. Storlommen är en vacker fågel med ett speciellt läte. Varje sommar har vi herr & fru storlom häckande här bakom udden, och lika trevligt är det varje gång att se dem komma simmande in i vår vik, där de sakta glider fram, dyker, och kommer upp en stund senare en bra bit från var de försvann under vattenytan. En unge har de för det mesta, jag tror att jag bara ett år sett dem med två ungar. De kommunicerar med sin unge, och man kan riktigt höra hur ängsliga de är de gånger de slarvat bort den och ropar på den.

Idag har jag tvättat solstolar och terrassmöblerna (plast) nere vid stranden, planterat några blommor och skurat grillgallren. Just nu har jag en rabarberpaj i ugnen, ska njuta av den + vaniljvisp senare ikväll, då jag lyssnar på fotbollsfinalen (tänker heja på spanjorerna).

Till sommarnöjena för min del hör också att lyssna på sommarpratarna i Sveriges P1. Vanligtvis hör jag på kvällsreprisen som börjar strax efter 23, men idag lyssnade jag redan på eftermiddagen. Det var EU-kommissionären Margot Wallström som hade ett intressant program, extra intressant var det säkert pga att jag besökt EU-parlamentet och kommissionen i vår.

Katten (som kom med en mus idag) sover gott med huvudet på min högra arm, det här borde fotograferas: bloggare med katt :))

Inga kommentarer: