fredag 6 juni 2008

Ljus

Dygnet har redan övergått till fredag, och jag tänkte göra en liten "tjuvstart". Jag har bestämt mig för att ta emot Annikas inbjudan att delta i fredagstemat, också kallat "Show and tell". Temat för fredagen denna vecka är Ljus. Det finns ju olika slag av ljus, det som är mest aktuellt för mig just nu är inte stearinljusen utan midnattsljuset. Nätterna här i norr är ju speciella, det blir inte mörkt och det kan vara svårt att förstå för någon som kommer från sydligare breddgrader. Enligt uppgift gick solen ner hos oss kl. 23.34 torsdag kväll, och går upp igen kl. 3.23. Min illustrationsbild till temat är tagen utanför vårt hus för ca 15 minuter sedan, dvs en liten stund efter midnatt. Om två veckor firar vi midsommar, då är nätterna som allra kortast och ljusast. Vi har inte midnattssol här hos oss, men det är nog inte någon lång stund som solen är nedanför horisonten innan den stiger upp igen.

Sommarnätterna innebär att det ofta är svårt att komma sig in för att sova, man kan ju göra mycket utomhus sent på kvällen då man inte blir förhindrad av att mörkret lägger sig. Jag är ju en nattuggla, och för några år sedan gick det så att min biologiska sommarklocka inte slog om till vintertid efter sommaren, utan jag fortsatte med att vaka till sent in på natten. Den klockan har ännu inte slagit om....

6 kommentarer:

Annika sa...

Ja, ljuset i Österbotten om sommaren är nog det bästa ljuset i världen. Det är ju ljust dygnet runt. Visserligen ingen midnattsol, men midnattsljus. Jag är fortfarande lika fascinerad över hur man en skärinatt mitt i juli kan gå ut och det är helt ljust. Älskar det!! Bäst i världen!!!
JÄTTEKUL att du har hoppar på temat!!!

Petchie75 sa...

Kul med en ny fredagstema-deltagare!! Det är otroligt med midnattsol, jag har faktiskt bara upplevt det en gång - i Härjedalen för många år sedan. Vi hade med oss en australiensare som var fascinerade över två saker: myggen och ljuset ;-)
Trevlig helg!!

StrandMamman sa...

Tack ska ni ha Annika och Petra, det känns kul att hoppa på fredagstemat, men samtidigt också lite pirrigt, jag har ju ingen bra kamera och är ingen superfotograf utan knåpar på med min lilla Canon. Ni får ta det som det är! Soliga kl. 22-hälsningar :))

Miss Marie sa...

vad underbart det är med svensk sommar...

Marianne sa...

Härligt när det är så där ljust dygnet runt. Jag saknar det här längre söderut. Jag har också svårt att inse vad klockan är så länge det är ljust och det är så skönt tycker jag. Kunna vara uppe mitt i natten utan att bli trött på samma sätt som när det är mörkt. Jag har någon slags inre klocka som säger "nu är det mörkt, nu ska du bli trött". Mycket roligare att vara pigg!

Det spelar väl ingen roll att du inte har någon superkamera! Det roliga är att se olika tolkningar i både ord och bild, det ger så många nya impulser! Haha, jag har en superkamera, men det hjälper inte så förfärligt mycket. Jag brukar ofta säga att nu måste jag bli lika bra som kameran!

StrandMamman sa...

Marie: Hej, roligt att du tittade in på min sida! Den svenska sommarn är fin, likaså den vi har här i Österbotten, dvs på finska sidan av Bottenhavet/Bottenviken. Från vår stad hade vi fram t.o.m. EU-inträdet direkt färjförbindelse till Skellefteå och Umeå, det är jättesynd att den trafiken tog slut pga. att tax-free-försäljningen upphörde, numera kommer vi oss inte längre över på sommarresor till den vacka Höga kusten.

Marianne: Roligt att du också tittade in! Jag har läst lite på din sida om livet i Kairo, det verkar spännande. Att fotografera är roligt, och jag borde nog se till att lära mig lite mer så jag skulle få bättre bilder. Jag har flere gånger under mitt liv sagt att "i nästa liv ska jag bli naturfotograf" - varför vänta?! :)