tisdag 3 juni 2008

Förnya körkortet

Fick för några månader sedan brev om att man måste på syngranskning och lämna in ett intyg till polisen över sin synförmåga senast två månader efter att man fyller 45. Granskningen gjorde jag i god tid, idag kom jag mig äntligen för att ta nya körkortsfoton + gå till poliskansliet, några dagar innan tidsfristen löper ut. Jag måste alltså förnya mitt körkort. I det gamla som baserar sig på läkarutlåtandet då jag skulle fylla 18 står att jag inte behöver glasögon för att få köra bil, medan jag ju i närmare 25 års tid inte skulle ha klarat av att köra utan glasögon. Så nu kommer att jag att få nytt kort med uppdaterade uppgifter, och nytt foto. Att ta körkorts- och passfoton är ju aldrig heller någon rolig historia, man ser ju ut som värsta spöket varenda gång. Ska säga "Buuu!" åt polisen ifall de någon gång stannar mig och vill se körkortet (har bara behövt visa det det en eller två gånger hittills i mitt liv, jag kör ju alltid såååå lagligt enligt hastighetsbegränsningarna! ??! Eller...??!)

8 kommentarer:

Anonym sa...

hmmm, tack för "påminnelsen" om synintyg för körkort. Jag ringde med det samma till optikern... Jag hinner med en dag till godo (2 månader) //BaJ

Anonym sa...

Jo, jag har också förärats samma uppmaning från myndigheterna. I de sammanhang jag för tillfället rör mig kallas jag ung, se'n kommer man hem till ett brev där någon sett på min ålder ur ett annat perpektiv och plötsligt känner man sig lastgammal bara därför att de täcks ifrågasätta ens synförmåga. Nå, sanningen ligger troligen någonstans däremellan.

A-M

StrandMamman sa...

Huvudsaken att vi ser bra (ut), med eller utan glasögon!

Det som känns lite jobbigt med glasögon så här sommartid är det ständiga bytet mellan glasögon och solglasögon (med styrka), plats tar de i väskan också. Tyvärr tycker mina ögon inte om kontaktlinser, det skulle ju annars vara praktiskt, då skulle man klara sig med ett par helt vanliga solisar.

Jemayá sa...

ojdå, detdär visste jag inte. Jag har ju inte glasögon, men borde jag kanske ändå fara å kolla...? Bra att bli förvarnad!!!

Anonym sa...

Kunde ha varit mitt inlägg. Skiljer ju endast fyra dagar på oss två! Dock, är jag den yngre!!:) I fredags var jag till polisen med intyget som fixats till och med ett par veckor innan födelsedagen - bara för att få veta att jag också måste förnya körkortet. Inte kul. Ser betydligt fräschare ut som 24-åring och skulle följaktligen gärna ha behållit det gamla papperskortet. Kan inte heller begripa varför man helt enkelt inte kunde kryssat i alternativet "behöver glasögon" på befintligt gammalt kort. Men det finns väl ingen skrivmaskin på polishuset längre:)BF

StrandMamman sa...

Jemayá: Du kan lugnt vänta, det kommer ett uppmanande brev på posten nån månad innan du fyller!

BF: Giv mig ungdomen åter... :) Nä hör du, du ser nog så bra ut i 45-årsåldern så du behöver inte alls skämmas!! Alla åldras vi, även tjejerna i SATC, det syntes tydligt på filmen igår. Tänk på att du är en mogen kvinna i dina bästa år! (du märker väl att jag försöker peppa upp dig, och mig själv....!)

Anonym sa...

Tack för uppmuntran. Det behövs i detta dystra väder som även påverkar humöret. Har beställt tid till frissan. Efter det ska jag gå och ta passfotot:-). Borde kanske gå och se filmen också...
BF

StrandMamman sa...

Hoppas du lyckades med fotot. Jag slängde bort version 1 och gick till nästa fotograf...!!

Kom du dig iväg till bio? Hörde att yngsta syrran for med sina tjejkompisar efter jobbet idag.