lördag 28 juni 2008

Show and Tell: Matlagning

Nu leker jag att det är fredag och kör fredagstemat :)

Jag är bra på att köpa matlagningstidningar och kokböcker, och tänker "nej men nu ska jag nog se till att börja göra nånting ur de här" - men..... vardagsmaten hos oss är nog som i många andra barnfamiljer makaroni, spagetti, ris, korv, maletköttsås, pizza, hamburgare, .... har ingen tid & inspiration för avancerad kokkonst, och barnens kommentarer är ändå alltid "vad får vi för äcklig mat idag?"...

Sommartid blir det ändå en hel del grillat då vi bor ute på villan, och är det bara terassväder så äter vi nog utomhus. I förrgår köpte jag ett par nya tidningar...
Nyårsafton och midsommaren är stora matlagningshelger, då satsar vi lite mera och prövar för det mera helt nya recept. Våra nyårsgäster är förhandsvarnade: lyckas det inte så finns alltid McDonald´s!

På midsommaren delar vi upp matlagningen då vi är tillsammans med systrarna och föräldrarna. Här överst är ruccola- och tomatpajen som jag bjöd på framför grillen i väntan på att det grillade skulle bli klart på midsommarafton, den mittersta bilden visar bordet på stranden strax före vi sätter oss ner och äter ihjäl oss som vanligt, och den nedersta bilden visar vad mina systrar åstadkom på midsommardagen, dvs resultat från den nätkurs i medelhavsmat som de deltagit i. Och igen åt vi ihjäl oss!!



Matlagning behöver ju dock inte alltid vara så avancerat sommartid, i bästa fall är det varmt och soligt och man orkar inte med mycket annat än en sallad.
Har man fräscha grönsaker och örtkryddor så svänger man snabbt ihop nåt gott.
Den gröna plantan är en för våra trakter mycket sällsynt kryddväxt, jag fick den med mig hem från Lattariträffen: en guascas-planta från Colombia! Ett måste då man tillreder den goda hönssoppan Ajiaco!
Smaklig måltid!


2 kommentarer:

Jemayá sa...

oj. det får mig att vattnas i munnen. Men skönt att höra hur vardagsmaten ser ut (öh, det är nog helgmat också här) - spagetti, makaroner, köttbullar, knackkorv och tyvärr, massa med ketchup ("topi,topi")...ja suck, borde rusa ner och fixa något nu igen, istället för att sitta här. Härliga bilder vid vattnet igen en gång!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Roligt inlägg, först berättar du att ni inte kan, hinner och vill. Sedan berättar du med bilder att det kan ni visst! :-)