fredag 6 juni 2008

Sång på gång

Vi har sökt en ny sånglärare till musikinstitutet, och igår var det dags att testa fyra av de sökande. Jag satt med i gruppen som deltog i tillfällena som gick ut på att den sökande skulle sjunga en valfri sång, hålla en 20 minuter lång provlektion med en elev, och till sist bli intervjuad av oss. En speciell utmaning här är att man ska kunna undervisa både på svenska och finska, och alla klarar inte av den saken. Det var jätteintressant att få vara med om detta, personerna vi granskade var väldigt olika varandra och hade olika angreppssätt på sina provlektioner. Jag har själv aldrig tagit ens en timme sånglektioner, har bara hållit mig till körsjungande i (nästan) alla mina år, men skulle inte ha något emot att ta några lektioner, så intressant verkar det vara! Ikväll samlades direktionen sedan till sammanträde där valet av sånglärare var en av mötesärendena. Vi som var med igår var eniga om att föreslå en av de sökande, och hon blev nu också vald. Jag tror att vi gjorde ett gott val!

Inga kommentarer: