fredag 13 juni 2008

Fredagstema: Utsikt

Dagens Show and Tell har temat Utsikt.
















Jag börjar med stället där jag just nu befinner mig: Vårt arbetsrum/gästrum, litet och blått, och ganska så rörigt eftersom vi har för lite förvaringsutrymme. Vi har ända sedan förra hösten talat om ett Ikea-besök för att köpa ny bokhylla, men det har inte blivit av ännu. Vi har ju inget Ikea på nära håll ännu, måste ta oss ända till Helsingfors eller Haparanda, eller Reso där de öppnade igår, tills dess att de förhoppningsvis öppnar i Vasa inom ett par år.

Eftersom jag inte har några riktigt bra bilder här hemifrån hoppar jag nu raskt över till det ställe där vi tillbringar nästan hela sommaren:





















Det här är vad jag ser då jag öppnar ögonen sommartid ute på villan/sommarstugan ;)
Förstår ni att vi mår bra där?!















I villan finns ingen diskmaskin så där diskar vi för hand, med denna naturtavla framför oss!

Sommarvattenledning fick vi för ett par år sedan, innan dess pumpade vi upp havsvatten. Förra sommaren monterade vi också en liten varmvattenberedare, så nu kan vi diska och tvätta oss i varmt vatten, lyx!




















Men ska vi uträtta våra behov får vi vackert lov att söka oss till "utetuppen". Arkitektplanerad även den :)) dock av en annan arkitekt än själva villan. Utsikten därifrån går ju också an...















Vi har terasser på tre sidor, här från den sida där vi ofta äter lunch, grillar och tillbringar seneftermiddagen och kvällen, om vädret bara är bra.















Från den terassen ser vi också till strandbastun.

Fler sommarutsiktsbilder kommer alldeles säkert under sommarens lopp!

Jag avslutar med väderutsikterna!

12 kommentarer:

Petchie75 sa...

Vilken härlig plats att tillbringa sommaren på!!
Och ja, utsikten kan ju också vara inomhus. Jag sitter så dumt vid datorn, med ryggen mot Atlanten, istället stirrar jag in i köket från vardagsrummet... borde vända mig om lite oftare ;-)
Trevlig helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Oj, vilket drömställe, är var utsikt att njuta åt alla håll, ser helt fantastiskt ut.

Annika sa...

Men vad fint!! Nu saknar jag Österbotten ännu mera!!
Jag känner den där äkta skärgårdsdoften, du vet...havsdoften, men även den där torra söta doften som bara finns i ytterskärgården...

Fröken Anki sa...

Vilket härligt sommarställe! Och en sån härlig vy att titta på när du diskar.
Trevlig helg!

StrandMamman sa...

Tack för era kommentarer! Efter midsommarhelgen flyttar vi dit och återvänder när skolorna borjar andra veckan i augusti. Vi har bilväg, och det är bara 18 km dit, så det går snabbt och enkelt att komma sig dit. Snaaaaart!!!

Miss Marie sa...

vad härligt! förstår att ni gillar den utsikten. men det där med utedass har jag aldrig förstått tjusning av.. =)

Jemayá sa...

Roligt att se hur ni har det på villan! Förstår nog att du längtar dit! Snart...som sagt :)

Cecilia sa...

Förstår absolut att ni trivs där,jätte härligt ser det ut att vara.Visst blir det lite lättare och roligare att diska med en sån vy?!Är ni många som bor i området på sommaren?

Millan sa...

Ja vilket harligt sommarstalle!! Dar forstar jag helt klart att lugnet infinner sig ratt sa snabbt och att ni mar gott!! Otroligt vacker utsikt!

Marianne sa...

Oj, så vackert! Det är så jag skulle vilja ha en sommarstuga! Möjligen då med en innetupp i stället för en utetupp : ) Att diska måste vara rena nöjet där. Å att få slå upp ögonen och mötas av den utsikten ...

Anonym sa...

Vad jättefina bilder från villan er, fsst jag vet ju att ni har det underbart där...
gitta

StrandMamman sa...

Marie: Utedass är ju faktiskt inte så kul. Men eftersom det inte finns avloppsledning till/från tomten (det är ca 3 km till byn) så finns det inget val. Det dass vi har är dock av lite modernare slag, med separering av "avfallet" och i sommar blir det också förhoppningsvis helt luktfritt då vi installerar en fläkt. Så i brist på vattentoa får det duga!

Jemayá: Vill ni komma på besök i sommar?? Ni ryms att övernatta ifall du vill!

Fundersam Cecilia: Det är nog ganska trevligt att ha naturen framför ögonen då man måste diska (ingen favorithobby!). Diskningen känns också roligare nu då vi har fått in rent vatten som dessutom är varmt. Under några år pumpade vi upp vatten från havet och värmde vatten i kastrull, ännu tidigare bar vi upp vattnet i hinkar från stranden. De utvecklade systemen underlättar tillvaron!
Millan: Ja utsikten är faktiskt fin. Nu hoppas jag på att kvällsvärmen skulle infinna sig, vi har haft en kylig sommar så här långt :((
Marianne: Ja visst skulle det vara ett plus med innetupp, speciellt regniga dagar / mörka kvällar och nätter...!