tisdag 17 juni 2008

Sommarens färg: lila







Trädgården har bytt kulör. Vårens gula blommor har övergått i sommarens lila. Inspirerad av det som redan finns färdigt blev det också en massa inköp ton i ton då jag igår kväll och nu ikväll äntligen gjorde sommarblomsinköpen. Trädgårdsmästardottern jobbade flitigt i en timmes tid, och nu är krukorna på plats här hemma, och de som ska till villan väntar på transport efter veckoslutet. Jag återkommer till bättre bilder senare i sommar då växtligheten tagit sig och blommorna slagit ut ordentligt.




Nu väntar jag att pionerna (vita, inte lila!) längs gången upp mot trappan ska slå ut i nästa vecka, de brukar alltid börja blomma precis då vi sommarflyttar... grannarna och förbipasserande får ju åtminstone njuta av prakten! Liksom vi får njuta av lupinerna i diket och på tomten 100 meter härifrån! Midsommarblommor man verkligen njuter av!



2 kommentarer:

Annika sa...

Men vilka fina bilder!! Och syrenerna blommar nu alltså?
Lupiner älskar jag!! Tycker det är så vackert att se hur förvildade dom blivit i Österbotten.

StrandMamman sa...

Jo syrenerna har blommat nån vecka nu, börjar bli utblommade på vissa håll redan. I vår stadsdel finns det massor av syrener, många av en äldre "äkta" sort som doftar helt underbart när man går/cyklar förbi. Tyvärr är ju många av de hårt förädlade arterna nästan helt doftlösa, även om de är jättefina.

Jag tycker också mycket om lupiner, tog häromåret några småskott från en vägkant och planterade dem i vårt dike. Men han i huset som har den äran att använda vår gräsklippare var inte vidare barmhärtig... kanske jag gör ett nytt försök i sommar.