torsdag 3 september 2009

Halloumisallad

Jag fick en förfrågan om halloumisalladen vi hade i lördags. Det var första gången jag gjorde den, och jag blev rätt nöjd. Tog receptet ur Elle Mat & Vin, aug-sept/2009 numret.


Så här ser salladen ut, och under bilden får ni receptet:

HALLOUMISALLAD
4 personer
tid: 45 minuter
Halloumin får en extra skjuts med den här goda myntadressingen till.
Dressing:
1/2 dl olivolja
1/2 citron (saften av)
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar (nymalen)
1 knippe mynta (finhackad)
1 knippe bladpersilja (finhackad)
400 g halloumi
1 tsk timjan (torkad)
1 tsk röda chiliflakes
1 tsk kumminfrön
1 kruka romansallad
1 påse ruccola
4 tomater (i små tärningar)
1/2 gurka (i små tärningar)
svarta oliver
myntablad till dekorering
Vispa olivolja, citronjuice, salt och peppar med en gaffel tills det tjocknar. Blanda i mynta och persilja. Skär halloumin i små kuber. Stek halloumin i en panna med lite olivolja och kryddorna. Lägg upp salladsbladen på ett fat, strö över tomater, gurka och oliver. Ringla över dressingen och toppa med halloumibitarna. Dekorera med myntablad.
----
Jag kan rekommendera salladen, halloumin ger ju en spännande och god smak. Obs: Då man steker ostkuberna tar det en stund innan de blir torra och får färg, det är mycket vätska som dras ut till först, men ha tålamod!

3 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Den måste jag göra! Särskilt nu när jag har en massa mynta att göra av med också!

Taina sa...

TUSEN TACK!!!!!!

Kram

StrandMamman sa...

Smaklig måltid, Anna och Taina :)