lördag 19 september 2009

Fredagstema: Mitt förhållande till...

Fredag, och dags för Maisoui´s Show and Tell om Mitt förhållande till....

Hur ska jag göra det här idag? Jo nu vet jag! Jag kör en lista, hittar på en alldeles egen!!

1. Mjölk

Slutade jag dricka som 4-åring, då vi i början av sommaren flyttade från Sverige till Finland. Kossorna hade nyss släppts ut på grönbete, mjölken hade lite grässmak, och jag tyckte att Finlandsmjölken smakade illa så jag slutade dricka den och sen dess har jag inte druckit naturell mjölk. Men Oboy går bra!



2. Skor

I love shoes.....!!! Yes I really really do!!

Den som har följt min blogg sedan starten kanske minns min "skofrossa" på våren ifjol. Då var jag ännu inte med i Show and Tell, men inspirationen började gro och tog sen fart.

De här godingarna har jag på nu på mig då jag far till/från jobbet:



3. Mitt arbetsrum



Till jobbet, ja. Så här ser det ut i det rum som har del i en stor del av min vardag, det rum där jag ibland sitter stilla på min stol, ofta är jag dock på språng i korridoren, hos mina medarbetare, på nåt möte eller nån annanstans... Samlar på mig alltför mycket papper, är den där "kan-kanske-vara-bra-att-ha-nån-gång"-typen som samlar på hög och tror att hon ska hinna läsa nån halvintressant artikel sen då hon får tid... Nån gång får jag ett ryck och slänger hejvilt, men kommer liksom aldrig riktigt till slut utan det lämnar några osorterade högar och så börjag jag fylla på igen. Men - jag tycker om mitt rum, det är stort och ljust och luftigt. Och det ryms rätt många kring bordet, bara jag röjer undan en del :)

4. Blommor



Trädgårdsmästar- och blomsterhandlardottern kan inte vara utan växter, varken på jobbet, som ni kanske lade märke till här ovan, eller hemma. Ser till att ha så stor del som helst av dem i självbevattningskrukor, vattnar oftast då de hänger och slokar med bladen i ren desperation, planterar om alltför sällan och de stackarna får inte ens näring... jag skulle nog inte få riktigt högt vitsord om de skulle ha möjlighet att betygsätta mig.

5. Hår

Går och klipper håret med 5-6 veckors mellanrum, idag var det igen dags för ett klipp. Dottern tycker att jag är galen som inte behöll mitt midjelånga hår, det jag hade i lågstadiet :) Bevare mig väl... Som liten flicka ljus och lockig, sen mörknade det och blev spikrakt. Från mitten av tonårstiden fram till lite över 30+ var håret permanentant, numera kortklippt och färgat. Gillar mitt hår och gillar mina frissor!



6. Motion

Glad att jag zumbar då och då, för förutom det och några hundpromenader är det väldigt dåligt med motion, och så har det varit under många år nu. Under gymnasietiden dansade jag jazzdans, spelade volleyboll och funderade ett tag på att bli gymnastiklärare. Och så var jag ute på nåt dansställe varje veckoslut, ibland både fredag och lördag. Senare i livet blev det mycket gym ett tag, innan latmasken tog över... Och sen har det ju blivit fullt upp med ungar och allt, och tiden vill inte räcka till. Men jag har igen bestämt mig för att ta nya tag.

Förutom frisk luft kan man också få se många speciella saker då man är ute på promenad, som den här påstlådan:



7. Djur

Katt- och hundmänniska! Som ni väl vet vid det här laget :) Växte upp med samojedhund och katter. Har senare haft irländsk setter, marsvin och hamstrar, och nu alltså vår golden retriever Jakky och katten Tusse. Har haft massor av bilder på dem här på bloggen, några av bilderna på StrandHunden och StrandKatten ser ni i högerspalten.

8. Språk

Hade finska som första språk, sen blev svenska hem- och skolspråk. Började redan i lågstadiet gå på arbiskurs i engelska tillsammans med mamma, Start-böckerna och engelsk konversation med Suzy från Skottland. Tyska fr.o.m. högstadiet och franska i gymnasiet. Lite italienska under studieåren i Åbo, och spanska inför våra Colombia-resor. Det är intressant med språk, men man borde ju se till att upprätthålla de språkkunskaper man skaffat sig, och det har jag inte klarat av. Annat än engelskan då.



9. Gardiner

Mitt förhållande till gardiner har jag också beskrivit tidigare. Jag är ingen gardinfreak, och tycker inte om att ordna med upphängningar och byta titt som tätt.
Förra veckan, då jag var i Hfors, fick jag i alla fall syn på ett par gardinlängder, färdigsydda, som jag tyckte skulle passa i vårt sovrum. Sedan våren har där hängt vita gardiner med ljusgröna löv, nu är det ju höst och löven byter färg och faller av så därför tycker jag de här "ruska"-gardinerna ska bli riktigt mysiga att hänga upp i stället. Men nu passar det ju inte längre med det naturvita sängtäcket till...



10. Kyla

Nej, hellre varmt än kallt!!
Jag är en sån som har lider av golvdrag och har kallt om fötterna nästan året om (förutom mitt i sommaren), och sover med strumpor/yllesockor på fötterna för att inte behöva vakna av fruktansvärt sendrag i tårna och benen på natten.

De här "Rose & Lavender Foot Cosies" hittade jag i London för några år sedan. Funkar på samma sätt som värmedynorna: vetekornsfyllning, uppvärms i micron. Sköööönt!!!


-------------
Fredagstemana och andra som är med Show and Tell hittar du längre ner i högerspalten.


Det här inlägget skrev jag igår kväll, och hade tänkt hinna publicera det under fredagkvällen. Men då jag skulle börja sätta in bilderna strejkade Blogger, och vägrade allt jag ville. Så det bidde inga bilder, det bidde Dirty Dancing på tv:n i stället... De visade den filmen med anledning av Patrick Swayze´s bortgång tidigare i veckan. Han avled efter 20 månaders kamp mot den bukspottskörtelcancer han drabbades av -- samma cancer som min svärmor förlorade sin kamp mot, men hon efter bara 52 dagars sjukdomstid...



Idag har vi varit på träff med finlandssvenska adoptionsfamiljer. På deltagarlistan fanns namn på 45 familjer, riktigt alla var inte på plats (träffen ordnades här i stan), men nästan. Massor med ungar, diskussioner föräldrar emellan och bra föreläsningar, bl.a. av den svenska författaren Astrid Trotzig, som själv adopterades från Korea som 5 månader gammal. Dagen avslutades med en gemensam middag.
Nu blir det tv-soffan!

11 kommentarer:

Grekland nu sa...

Kul med din egen påhittade lista! Jag dricker gärna mjölk, gillar INTE skor men fryser också lätt om fötterna...Trevlig söndag!

Fritt ur hjärtat sa...

Både lista och förhållande till tolkning. Kul! Så mycket jag vet om dig nu.

Emmama sa...

Så kul att läsa! :) Skorna låter som en dröm, måste kolla efter sådana - bra att ha i kalla brittiska lägenheter.. :) Kram!

Äventyret framtiden sa...

Var någonstans är vetekornen placerade? Under fötterna, på tårna eller någon annanstans? Intresserad för jag syr vetevärmare av olika slag men aldrig sett någonting liknande tidigar som du vandrar omkring i:D

Tankevågor sa...

Vilket härligt inlägg...här fick man ju veta så mycket om dig. var köpte du de där vetesockorna i London? Såna skulle jag också vilja ha. :-)

Anna, Fair and True sa...

Påhittigt med egen lista! Roligt att lära känna dig lite mer också!

Jag är också ett stort skofan! Skulle vilja ha en walk-in closet för mina skor!

Jag känner igen det där med att spara en massa artiklar som man tänker att man ska läsa någon gång...

Jag är också ett stort fan av mitt hår haha! Har som tur är fått tjock hår med egen fin färg så jag slipper färga och hålla på. Dessutom få grå hår hittills. Jag brukar dock inte behöva klippa mig mer än var tredje månad eller så- Skulle dock gärna gå oftare endast för hårmassagen!

På tal om det din dotter sa så minns jag att när jag var liten hade jag en kompis som hade midjelångt hår. Sedan en dag hade hon klippt av sig allt! Vi var väl 5-6 år då och jag grät! :)

Jag har också pluggat både spanska och franska men när man inte använder språket så försvinner det tyvärr. Grammatiken sitter där och kan tas ut men ordförrådet är ju helt tomt. Men flyttade jag till ett spansk- eller fransktalande land skulle det förhoppningsvis komma tillbaka!

Jag byter sällan gardiner. Jag har liksom valt dem och sytt dem för att passa inredningen och då kan jag inte hålla på att byta varje säsong! Men jag bytte faktiskt i köket för några månader sedan. Tröttnade på dem vi hade haft där i några år...

Kram!

Annika sa...

Mjölk dricker jag ICKE, vare sig finsk, svensk eller amerikansk. har aldrig i hela mitt liv gillar mjölk...
SKOR, ett stort JA!!! Det är så kul!!
Kul att läsa din lista!!
Kram!

Mia sa...

Vilken rolig lista att få ta del av! Underbara, värmande tofflor!

StrandMamman sa...

Grekland: Skoj att vi har åtminstone en sak gemensamt :)

Fritt ur hjärtat: Nu är det din tur att berätta om dig ;)

Emmama: Googla på "Rose & Lavender Foot Cosies" så hittar du dem! Inte så bekväma att gå med på golvet pga vetekornen under fotsulan, men desto skönare att ha på i myssoffan :)

Pettas: Säger samma åt dig som åt Emmama: Googla på "Rose & Lavender Foot Cosies" så hittar du dem. Vetekornen finns i två inlägg, påsar, den ena stoppas in ovanpå fotryggen/tårna, den andra under hela fotsulan vilket gör dem obekväma att gå med. Men som sagt sköna att ha på i soffan/på sängen :)

Londongirl: Minns inte var det var jag köpte dem, men du hittar dem om du googlar!

Anna: Vad bra, nu fick jag veta mer om dig också!! Kram!

Annika: Vi vet ju från förr att vi har mycket gemensamt ;) Kram!

Mia: Mina fötter gillar dem mycket ;)) Kram!

Marianne sa...

Fin lista du har gjort! Prova att lägga ett fårskinn i sängen under fötterna. Det hjälper! Jag brukar också alltid ha sockor på fötterna på vintrarna, men nu slipper jag det tack vare fårskinnet. Dessutom hjälper det till att hålla hälarna lite mjuka.

Kram!

Anonym sa...

Rolig lista och skor! Jag älskar skor :-)