fredag 11 september 2009

Fredagstema: Fyra saker du måste se i "min" stad

"Min" stad - när blev det här min stad?
Jag är uppvuxen i grannstaden 20 km söderut, och tillbringade mina studieår i Åbo. Redan under studietiden började jag dock tillbringa allt mer tid här i stan, och blev sen också bosatt här. Fick arbete här genast efter avklarade studier och rotade mig. Men det dröjde nog några år innan jag började uppfatta staden som min. Att jag sen gjorde det berodde nog till stor del på den arbetsplats jag hade, jobbade kommunalt i en miljö där staden verkligen var närvarande på många olika sätt och hela tiden - genom markanvändning, planläggning, byggandet och underhållet av stadens gator och offentliga miljöer.

Vem är du som jag ska visa min stad för?
Mina bloggläsare finns här i staden, i grannkommunerna, i regionen - ni vet redan allt om Skolparken, Aspegrens trädgård, Nanoq, Jacobstads Wapen, Skata, Fäboda ......
Mina bloggläsare finns också i andra delar av landet, i grannländer, i Europa, i Afrika, i USA - ni är inte lika bekanta med sevärdheterna, de flesta av er har aldrig ens hört talas om de saker jag nämnde här ovan. De är sådana platser/saker vi förevisar våra turister och de finns på stadens hemsida, och i alla möjliga turistbroschyrer. Då du kommer hit och besöker mig ska jag visa dig allt detta och mer därtill, men här och nu, i detta inlägg, tar jag dig på en lite annorlunda rond, där jag visar dig några andra saker här i min stad. Välkommen!



Just det ja. Du kom ju på besök då jag ännu är på jobbet. Bra att du hittade hit! Du står nu invid gatan, på trottoaren, det är bara att svänga in, och så söker du dig till den del av den stora fastigheten som du ser här på den första (vänstra) bilden. Kommer du via parkeringen på baksidan av den här byggnadsdelen så ser du fönstren i mitt arbetsrum till höger om det stora sammanträdesrummet som vätter ut mot gatan.

Eftersom du kom så lämpligt vid lunchtid så går vi till husets restaurang (övningsrestaurang för våra kock- och servitörstuderande) och äter mycket och gott medan vi pratar. Jag kan lova dig att du kommer att må som en prins/prinsessa efter att salladsbordet, varmrätten och desserten är avklarade!

Efter lunchen visar jag dig runt i fastigheten och berättar för dig om de olika yrkesutbildningsmöjligheter och tjänster vi kan erbjuda ungdomar och vuxna, arbetsgivare och organisationer.



Vi avslutar rondan på kosmetologavdelningen, där vi bokat tid för en eller ett par sköna behandlingar. Vill du kanske ha massage, manikyr, pedikyr eller en lyxig ansiktsbehandling? Sätt dig ner i en av stolarna, ta den bredvid mig, och slappna av!! Blunda! Nu njuter vi!

Efter att vi nu avverkat den första av de fyra saker jag tänkt visa dig i min stad kör vi 1,8 km söderut, till den andra: hem till mig, där du får träffa Pappan, Dottern och Sonen, och naturligtvis de här två figurerna:



Just det, Tusse och Jakky hälsar dig också välkommen hem till oss!



Strandliv betyder ju mycket för oss, och därför blir den tredje punkten på listan en liten båttur.

Vi åker ut från hamnen, och eftersom skärgården här utanför vår stad är nästan obefintlig så ser vi så gott som genast det öppna havet framför oss. Vi tar iland på Mässkär, sitter en stund på bryggan vid Lotsstationen och dinglar med benen medan vi ser ut mot havet, mot väster - mot Sverige!



På väg tillbaka in till hamnen åker vi en sväng förbi världshavens Rolls Royce:ar - här ligger tre stooora Swan-båtar (värda ofattbart många miljoner!!) och guppar i våra småvågor, väntar på att inredningen och trimningen ska bli klar så de får segla iväg mot betydligt större vatten och varmare klimat.



Sådärja, efter tre kommer fyra. Erkänner att nu tänker jag fuska en liten liten aning, eftersom den fjärde hållplatsen ligger strax utanför stadsgränsen, men jag hoppas på din förlåtelse för detta?!

På väg mot målet passerar vi det stora trädgårdscentret.



Vi passar på och går in och shoppar loss lite bland presenter och blommor, eller hur?

Nu är vi framme: vi avslutar vår dag tillsammans med att bada bastu ombord på "bastuflotten" M/S Gloskär. Kvällens kapten tar oss ut på fjärden, och medan vi badar, skrattar, tar oss svalkande dopp och pratar sänker sig sen solen och dagen övergår i natt...


Tack Maisoui för den här veckans Fredagstema! Jag blev lite sen med mitt inlägg, men bättre sent än aldrig :)

Fredagstemana och -bloggarna hittar ni i högerspalten då ni scrollar en bit neråt.
-------------------------------------------------------
Vi har haft en lugn och skön lördag. Dottern for ikväll på veckoslutsövernattning till stödfamiljen, hon trivs bra där och det ger oss ett par lugnare dagar. Jag var på förmiddagen med Sonen på hans trumpetlektion, efteråt blev det fika på kondis och lite småshopping. Dagen var solig och härlig, och på eftermiddagen for vi till villan. Sonen och jag försökte oss på att plocka lite lingon, men det är ett uruselt lingonår i år och vi fick nöja oss med de två liter vi lyckades få ihop på den egna tomten. Tömde kyl, frys och skafferier, plockade undan i sovrummen och på terrasserna mm. Återstår att dammsuga och plocka undan utemöblerna innan det är dags att låsa dörrarna en sista gång för den här säsongen.

Tack sommar!!!

15 kommentarer:

Emmama sa...

JAAA, jag kommer! Vilket kul sätt att presentera ditt tema på! Kram!

Lullun sa...

Låter som en ytterst trevlig och skön dag. Jag kommer! Och så kan jag ju passa på att spana in Nanoq Museumet innan jag kommer till dig vid lunch. ;-)

Fritt ur hjärtat sa...

Tack för en toppendag och en bra guidning:-)

Sis sa...

Det var en fin presentation, Strandmamman!
Ha en skön söndag!
Kramar

Tankevågor sa...

Vilket fint inlägg! Jag trivdes som fisken i vattnet här....med båttur och allt. :-)
Härliga bilder!

Anonym sa...

Vilken härlig dag vi har haft! Jag njöt av varje sekund, att bada bastu och simma är bland det bästa jag vetXD! Tack för idag!

/mårran

Anonym sa...

Så som du skrev ditt inlägg så vill jag bara plocka fram resväskan och packa direkt. Jag kommer! Härligt inlägg.

Kram!

Taina sa...

Härligt! Kommer till gärna på lunch och behandling! Avslutar sedan dagen på den där läckra bastubåten!

Kramar!

Annika sa...

Jag har ju varit i J-stad, men det var ngra år sen...kanske 15 år sen. SO, I¨ll be back!!
SWAN båtarna ja...Ja, det är minsann båtar som Jakobstad kan vara stolt över!!!
COOLT!!!
OCH skärilivet vill jag inte MISSA när jag kommer :-)
STOR KRAM!!!

Anna, Fair and True sa...

Gillar att du också, som t ex Annika, gjorde inlägget som en resa! Blir mer levande på det sättet. Mitt var nog mer ett informationsinlägg haha!

Anonym sa...

Vilken jättefin presentation av vår stad! Man blir både glad och stolt då man läser detta inlägg.

underytanjag sa...

Oj så fint! Känner inte till ett dugg i övrigt om dina trakter men det jag sett nu gillar jag.

StrandMamman sa...

Ursäkta, jag är lite sen med att besvara era kommentarer.

Emmama: Du är jättevälkommen!! Kram!

Lullun: Välkommen du med! Ja naturligtvis far du och kollar in Nanoq innan, jag kan meddela PK som grundat muséet så får han ge dig en specialguidning ;) Han har skidat över Grönland många gånger!

Fritt ur hjärtat: Jag är glad över att du trivdes med vår dag! Välkommen åter :)

Sis: Tack :) Du har ju lite närmare, så kom in när det passar ;)

Londongirl: Ja visst hade vi det härligt ute till havs? ;)

Mårran: Tack för att du kom! Gillar du vinterbad också? Inte jag...

Maisoui: Plocka fram resväskan då, vet ja ;)

Taina: Väntar på dig!! Kram!

Annika: Visst är det ju bra för oss här att det finns miljonärer som köper sån lyx... Själv är jag ägare till en tredjedels optimistjolle... :) Jo du, skäriliv kommer du att få se nästa sommar, be sure of that! Väntar!!

Anna: Jag gillar informationsinlägg också, det är så roligt att få lära sig en massa om platser man inte besökt, man blir ressugen!!

Träningslyckan: Tack ska du ha!!

Underytanjag: Umeå->Vasa, sen 10 mil norrut :) Välkommen du också!

Marianne sa...

TACK för en fantastisk rundtur i DIN stad! Det här är verkligen DIN stad, ännu mycket mer än om du hade visat fina parker, för det är ju på de här platserna DU finns!

Jag kommer som ett skott för en IRL-tur!

KRAM!

StrandMamman sa...

Marianne: Du är SÅÅÅ välkommen!!!