fredag 4 september 2009

Fredagstema: Empati

Jag var idag på eftermiddagen inbjuden av ett samarbetsföretag till PowerPark för att köra gocart på Mika Salo Circuit. Var där också ifjol, och eftersom jag tyckte det var kul hade jag inget emot att fara nu igen. Gänget bestod av 10 män och två damer, varav jag var den ena.

Vi började med att ta på oss var sin halare, skyddsluva och hjälm samt handskar, och sen sökte vi oss ut till våra bilar och fick ta del av instruktioner, innan det var dags för tidskörning.



Efter tidskörningen körde vi 15 varv "finalkörning". Och liksom de tidigare gångerna jag kört carting (har kört en gång i innehallen på samma område också) fick jag se hur varenda en av "gubbsen" på mer eller mindre blodigt allvar blev en Formel-1 förare, det är rätt komiskt att se! Visst gasade jag också på rätt friskt, men oj oj vad jag är bra på att bromsa då jag kommer till kurvorna! Men jag tar det med humor, skrattar ibland och hojtar till lite då det blir för guppigt och skakigt. Nån liten sångtrudelutt kan det också bli ibland.

Lite kamp hade jag ändå om placeringarna i damklassen. På andra varvet lyckades min "konkurrent" åka ifrån efter att jag snurrat runt i en skarp kurva, och jag hann upp henne först på näst sista varvet. Visst ville jag förstås komma förbi henne, så nära målgång som vi var. Men i den sista kurvan på nästsista varvet, då jag räknade med att jag skulle kunna köra förbi henne på de påföljande raksträckan, hände det: en av "gubbarna" försökte kila sig förbi mig på insidan av kurvan och körde då ihop med mig, och där försvann mina chanser att bli dam-etta. Tror ni att jag kände stor empati för stackars honom för att han misslyckades i sitt omkörningsförsök??? Ha! Klura på den, ni!!!

Hur slutade racet? Jo jag blev alltså tvåa i damklassen, och två från slutet i loppet om man räknar alla deltagare... Men fick glädas åt att bli premierad med mitt livs första pokal! Min till vänster, den jag borde ha fått till höger... ;)



Det om empati och lite annat... måste erkänna att det var ett svårt tema som Maisoui gett oss som första Show and Tell tema för hösten!! Hade egentligen ingen aning alls hur jag skulle få ihop nåt. Tror att nästa fredag blir lite lättare :) Månadens teman ser ni nere i högerkolumnen, liksom vem som är med på temat. Har inte hunnit uppdatera listan än, ska göra det under veckoslutet. Blir någon inspirerad av att komma med så är det bara att säga till, så sätts ni med på listan!

Slutar dagens inlägg med ännu några bilder från PowerPark-området, som är en märklig skapelse där det ligger utslängt mitt på Härmä-åkrarna. Och allt är uppbyggt av en man, en framgångsrik företagare som ville göra nåt för sin hembygd efter att han sålt ut sitt företag! Förutom cartingområdet med utebana och innehall finns där också ett hotell med väldigt speciell design, ett stort campingområde, och så nöjesparken förstås, som nu har stängt för säsongen.



Utsikt från bastu/duschbyggnaden inne på campingområdet.



Cartinganläggningen till höger, hotellet rakt fram, bastuavdelning till vänster.



Hotellentrén. En väldigt speciell design på byggnaden, eller hur?! Inte riktigt min stil precis, men var och en med sitt :)



Nöjesparken har stängt för i år.

Det var den fredagen, det!
PS: Dottern kom hem från lägerskolan ikväll, med Haparanda-godis i bagaget :) Hon har inte berättat så värst mycket ännu, men verkar vara på bra humör både med resan och med att vara hemma igen.

9 kommentarer:

Taina sa...

Jag börjar med att gratulera till din körning! Snygg pokal!!!

Det där stället, Power Park, verkar vara ett hejdundrande ställe. Massor att göra. Annika var ju också där i somras. Är det relativt nytt eller?

Skönt att ha dottern hemma och att det har gått bra.

Ha en skön helg!

KRAMAR!!!

Anonym sa...

Det var ingen dålig pokal, även om du inte fick den största! :-)

Jag håller med om att fredagens ämne är svårt...och ler åt din rad om din empatiska förmåga mot omkörningsmannen!

Ha en trevlig helg!

Jemayá sa...

Där fick du ju till det riktigt skickligt :) - tufft att överhuvudtaget köra!! Snärtig pokal, vart ska du sätta den :)? Vi ses i morgon! kram

Fritt ur hjärtat sa...

Der var sannerligen en rolig och kreativ tolkning!

Anonym sa...

Jag har oxå kört men inomhus och visst blir karlarna som ja, helt tokiga. Ska till varje pris vinna och vill definitivt inte släppa förbi en kvinna hahahaha. Snygg pokal! Grattis till den! Denna fredags tema var svårt men du hade vinklat det himla kul och bra!

/HeLena

Anna, Fair and True sa...

Haha, ja, det var ju lite annorlunda tolkning av temat!

StrandMamman sa...

Taina: Tack! Pokalen står nu och glänser uppe på vitrinskåpet, i all sin gyllene plastiga glans... ;) Minns inte när PowerPark började med verksamheten, kanske i början av 2000-talet? Det finns en hel del där, inget fel på uppfinningsrikedomen! På nöjesfältet är det trevligt eftersom alla attraktioner är splitternya, inga rostiga halvgamla saker där inte, och allt känns fint och fräscht. Kram!

Marskatten: Jag får sikta på den största nästa gång ;) Javisst var det ett svårt ämne, tror att jag skulle ha hoppat över hela temat om jag inte kommit på kopplingen till cartingen :))

Jemayá: Det är faktiskt riktigt kul att köra! Har tänkt att man nån gång borde fara med ett tjejgäng, kanske det blir nästa "samla-vänner-projekt" ?! Du hänger väl med?? Pokalen glänser uppe på vitrinskåpet!

Fritt ur hjärtat: Tack!!

HeLena: Hej, har inte sett dig här förr? Är du också med på fredagstemat? Välkommen hit till Strandlivet! Ja det är nåt visst med karlar och gaspedal... ja ja. :))

Anna: Ibland känner man sig mer empatisk, ibland mindre... ;)

Annika sa...

Annorlunda tolking, helt klart!
PP är kul!
OCH märkligt utslängt där på åkrarna...
Kram

StrandMamman sa...

Annika: Tack! Ja det är sannerligen utslängt, man fattar ju inte hur det kan finnas där på "plattlandet" :) Säg till om ni far nästa sommar så kommer vi samtidigt!