onsdag 16 september 2009

Räkna till 10....

Ibland (nåja, rätt ofta faktiskt) har jag svårt att komma ihåg att jag ska vara en lugn och förstående ko, nej mor menar jag... att räkna till 10 och sen vara positiv i sitt bemötande kan vara mycket svårt i vissa situationer. Vad tycks om det senaste?

Tisdag förmiddag:
En mycket arg StrandPappa ringer mig på jobbet och upplyser mig om vad Dottern gjort under tidiga morgontimmarna då hon igen vaknade och steg upp långt före oss andra: raderat alla hundratals in&ut-sms ur hans telefon!! Eftersom han använder den både som jobbtelefon och privattelefon hade han massor av jobbrelaterade sms, och många av dem med uppgifter som han behöver för sitt arbete.



Pappans telefon blev en nattlig frestelse...

Tisdag eftermiddag:
Jag slutade tidigare och fick sitta på kosmetologavdelningen och njuta av en lyxig spa-fotbehandling, såååå skönt att bli av med de spruckna och hårda jag-har-gått-barfota-på-berget-hela-sommaren-hälarna! Lite snyggt nagellack på, och sen svävade jag hem på lätta fötter. Öppnade ytterdörren och möttes av en fruktansvärd och stickig lukt av bränt!! Rusade med vilt klappande hjärta runt i huset och kollade var det har brunnit. Ingen rök, inga synliga tecken. Men hela huset luktade sååå illa. Nosade mig fram till köket, och i soppåsen hittade jag en svartnad hög av o-poppade popcorn.... Upp med alla vädringsluckor, ut med hunden och dörrarna på vid gavel hjälpte inte mycket, lukten/stanken satt kvar hela kvällen. Då jag fått hem Dottern från kompisen fick jag ur henne att hon försökt fixa mellanmål... Kastrullen hittade jag i en plastpåse ute i soptunnan. Hon hade alltså försökt poppa popcorn i en kastrull, vilket hon aldrig gjort förr, och alltså utan olja i kastrullen så allt tog ju fast och brändes. Jag ryser när jag tänker på hur det kunde ha slutat...



Det här hittade jag efter sopdykningen

Tisdag kväll:
Då Pappan skulle gå och lägga sig konstaterade han att det är stopp i wc-stolen i badrummet. Vi förstod ju genast, eftersom det inte var första gången det hände, att Dottern igen använt kilometervis med wc-papper. Han försökte fixa det men nej, det lyckades inte. Vatten började också bubbla upp i duschen i badrummet. Sen är avloppsledningarna i vårt hus kopplade så, att badrummet sitter ihop med hemvårdsrummet. Och där hade jag satt igång med stortvätt, sorterat tvätten i högar på golvet, startat tvättmaskinen...



Nej, vi har inte så här blankt och skinande fint badrumsgolv. Det är dränkt i vatten från avloppet... duschen i bakgrunden.



Mina sorterade tvätthögar låg framför tvättmaskinen...



Efter det här har vi igen fungerande avlopp...


Jag är en lugn och förstående mor.... Jag är en lugn och förstående mor.... Jag är en lugn och förstående mor.... Jag är en lugn och förstående mor.... Jag är en lugn och förstående mor.... Jag är....

11 kommentarer:

Cat sa...

oj oj oj oj...va kan man säj om den dagen, sko va bra tå man sko kuna rader ein dag

Sis sa...

Hups. Du ÄR en lugn och förstående mor. :)
Kramar!

StrandMamman sa...

Cat: Blunda och kör framåt...

Sis: Tror du ja... ;) Kram!!

Grekland nu sa...

Oj, oj, ja inte skulle jag ha varit lugn och förstående om allt det här hänt mej! Men jag förstår att du ändå försöker eftersom det troligen inte hjälper att själv tappa fattningen och börja gorma. Och bara det att du försöker räcker långt!

StrandMamman sa...

Grekland: Det hjälper inte långt då det här "försöket" kommer flera timmar efter det inträffade ;)) Du anar inte vad jag är bra på att gorma och skrika och tappa fattningen, och nääää - det har ingen effekt och det vet jag ju om (men jovisst en effekt har det ju, och det är att jag får huvudvärk efteråt...)

Anonym sa...

Det var nog lite tjockt för en enda dag! Tänker på dig!

A-M

Anna, Fair and True sa...

Oj, lite jobbigt. Allt på samma dag också. Men ja, det är väl bara tuta och köra ändå som sagt

Annika sa...

Usch!!

ja du är stark...
Jag vet inte hur jag skulle palla som förlorear tålamodet ganska fort.
Styrka till dig!!
Stora kramar!!!

Emmama sa...

Vad hände med de här små lekhagarna som fanns på 70-talet? Med ett tak på och ett LÅS passar det även lite större barn. Det blir dagens TIPS från mig.. :D

Kram och hoppas helgen blir lugnare!

Marianne sa...

Ojojojojoj, du är enormt fantastisk som ändå klarar av det. För på något vis klarar du dig ändå igenom det. Det var nog tur att det inte var någon olja i kastrullen ändå, det är ju så lättantändligt.

Styrkekramar från mig!

StrandMamman sa...

A-M: Tack!

Anna: Jo tack, vi tutar på... :)

Annika: Tack vännen!

Emmama: Tack för tipset ;)

Marianne: Det kunde ha gått hur tokigt som helst med olja.... huuu. Kram!