måndag 29 juni 2009

Snart åker vi...

Huh vilka dagar vi har haft!! Varmt och svettigt har det varit, men det är jag ju egentligen bara nöjd och glad över. Fredag kväll njöt vi av "medelhavsklimatet" tillsammans med bastugästande fam. Hö., och igår kväll (lördag) satt vi på terassen + badade bastu (och jag tog årets första dopp!!!) hos grannarna fam. R. Idag var Pappan och Sonen i Karleby där Sonen hade 3 fotbollsmatcher i värmen, medan jag stressade på med att städa, plocka ihop, vattna blommor, fixa skötare åt katten mm. ute vid villan, för att sen åka hem tillsammans med Dottern. Ja hon hade förresten en rätt kort natt förra natten, sov inte mer än 4 timmar, och det fick ju vi andra lida av också för hon hålls ju inte precis tyst och stilla i sitt eget rum... Här hemma har vi nu hela kvällen packat och ställt i ordning för veckans semesterresa till Köpenhamn & Legoland, + packat för Dotterns scoutläger som börjar några timmar efter att vi kommer hem på söndag morgon. Det har varit några hysteriutbrott från hennes sida under kvällen. Det första kom då vi började kommentera att allt hon ska ha med sig till lägret ju borde rymmas i den stora ryggväskan, man ska inte slarva med sig en massa extraväskor i skogen... Det andra, dubbelt större vansinnesutbrottet kom då jag försökte undersöka vad hon packat med sig i resväskan. Det gick rätt vilt till för en stund om vi säger det snällt, och jag gav mig iväg ut... Hon somnade först mot 1-tiden, hoppas hon inte vaknar 4 eller 5 igen.

I morgon bitti återstår att packa toalettgrejorna, föra Jakky till hundpensionatet (Tusse blev kvar på villan med grannen S som skötare), växla lite svenska och danska kronor (gå över till euro, tack!!), och sen bär det iväg till busstationen, där bussen plockar upp oss kl. 12.10. Jag har väl inte berättat här att jag hittade det perfekta alternativet för vår del, en "paketresa" med Oravais Trafik. Massor med barnfamiljer i bussen = ungarna har sällskap av andra barn, vi får sitta i lugn och ro - läsa, slöa, se ut genom bussfönstret... - medan reseledaren visar film och berättar sagor för barnen. Inte behöver vi stressa med att hålla båttider och ankomsttider, inte behöver vi söka oss fram till hotellen, inte behöver vi bli frustrerade på skrikande bråkande barn i baksätet, vi kan med gott samvete ta oss en öl/ett glas vin (eller två...) vid lämpligt tillfälle - perfekt!! Tänk att jag är så smart att jag bokade in oss på detta!! Tack ska jag ha :)

Pappan har sin lilla dator med, och jag spanade in att de hotell vi ska bo på i Köpenhamn, Horsens och Stockholm har trådlösa nätverk och jag gissar att ni kommer att få lite reserapporter längs vägen... :) Hej då!

3 kommentarer:

Marianne sa...

Hoppas att ni får en riktig toppenvecka! Det där låter som en perfekt uppläggning för semestern så att ni får vila och barnen får roligt.

Fast nej, euro vill inte jag ha. Jag tycker att valutan hör till ett lands kulturarv. Och det är inte jättesvårt att växla : )

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Åh, Legoland är kul! Var där när jag var 10-11 år så det var iofs ett tag sedan men det har säkert bara blivit ännu roligare!

Anonym sa...

Marianne: Så hær långt har vi haft det bra, om æn vældigt vældigt varmt...!

Vi har blivit så vana vid euro så før oss kænns det inte som en stor førlust att vi inte har våra egna mark och penni længre. Under den hær ændå rætt så korta resan "i grannskapet" bollar vi nu med tre valutor i olika børsar och førsøker hålla reda på hur mycket saker och ting egentligen kostar...

Varma kramar!!

Anna: Ingen av oss fyra i familjen har tidigare varit till Legoland, så vi ser fram emot det!

Hælsningar
StrandMamman (som inte kommer åt att logga in på sitt Blogger-konto)