söndag 14 juni 2009

Fredagstema: Halvårskoll

Sådärja! Bättre sent än aldrig ;) Fredagens Show and Tell gav oss i uppgift att göra en halvårskoll, uppgiften var "ta en bild från dina bildmappar från januari-juni, sex bilder alltsomallt, och berätta lite kort om tillfället då bilden togs." Jag måste börja med att TACKA Annika, Desirée och Petra för det här temat, det gav mig äntligen puffen att flytta över närmare ett tusental bilder från kamerorna till datorn!!
Okay, då gräver jag i årets bildmappar då:

Januari

Hyrde tillsammans med mina föräldrar och systrarna med familjer en minibuss för att ge oss iväg på en liten släktträffslunch i de trakter där min mamma är uppvuxen, mitt i landet. Det snöiga landskapet var vackert att se, vi konstaterade att det fanns betydligt mera snö inåt landet än vi hade vid kusten. Inlandet är också så fint med sin kuperade terräng, här vid kusten har vi ju bara plattland. Lunchträffen var trevlig, fick träffa många mostrar, morbröder, kusiner, kusinbarn mm., och efteråt blev det bad i simanläggningen innan vi körde hemåt igen.

Februari



Från februari minns vi naturligtvis familjens Londonresa med besök hos Londonmamman och yngsta Londonsonens dop, där vi blev hans faddrar!! Det var barnens första Englandsresa, och redan andra dagen åkte vi med tåget in till London City, och fortsatte där direkt med undergrounden. Barnen, speciellt Sonen, fick stora ögon och började hoppa jämfota av förtjusning då vi klev ut i dagsljuset från stationen och där, precis rakt framför våra ögon, tronade självaste Big Ben!!

Mars


En strålande söndag i början av mars. Jag gick ensam ut på promenad, sökte mig ut mot åkrarna en bit bort härifrån, och bara njööööööt av stillheten, tystnaden, det underbara vädret, stämningen... och grämde mig över att jag inte tänkt på att ta kameran med mig, men kom på att kameratelefonen fanns i fickan. Den här bilden har jag haft som bakgrundsbild i min telefon hela vintern/våren!!

April


Våren kändes så långsam, och så seg, jag kände mig modfälld och tröstlös, längtade efter sol och värme. Men så började vårtecknen långsamt visa upp sig. På gräsmattan framför köket, under rönnen, började små krokusar sticka upp ur riset för att lysa upp min tillvaro. Och NEJ - bilden är INTE arrangerad, jag märkte först då jag tog bilden att nyckelpigan fanns där!!

Maj



Lördagen den andra maj gav oss ett helt otroligt högsommarväder. Sonen och jag var ensamma hemma, jag hade tänkt mig trädgårdsarbete men han ville ställa till med loppisförsäljning vid vägkanten. Kunderna lyste med sin frånvaro denna fantastiskt fina dag, och han konstaterade suckande att det är tungt att vara köpman... Jag föreslog en picknick på gräsmattan och så blev det.

Juni


Sonens fotbollslag deltog igår i distiktsmästerskapsturneringen. Tre matcher à 40 minuter vardera (uppdelade i 4 x 10-minutersperioder) avverkades under dagens lopp, och tungt blev det då pojkarna största delen av tiden spelade med endast en bytesspelare. Dessutom var de inte vana vid att spela på så stor plan, så det myckna springandet tog minsann ut sin rätt. Men det blev ändå två vinstmatcher och den första matchen slutade oavgjord, 2-2. Jag var med bredvid planen hela dagen, och gissa hur jätteglad och stolt mamma jag var då Sonen gjorde både 1-0 målet och 2-0 målet i den första matchen!! Modershjärtat höll på att spricka då Sonen glädjestrålande kom och kramade om mig och sa "Jag har aldrig varit så här bra förr!!!" Vi talar alltså om den pojke som på fotbollsträningarna brukar lufsa med på plan med pekfingret i munnen eller bägge händerna i byxfickorna medan de andra spelar på fullt allvar, rädd för att få bollen på sig och undvikande att få kroppskontakt med de andra spelarna.....
--------------
Övriga fredagsteman och -bloggare finns som vanligt i högerspalten!

6 kommentarer:

Daniel sa...

Ett bra år ser jag! :)

Sparkling sa...

fina vinter bilder och roligt att höra lite om ditt halvår.

Fritt ur hjärtat sa...

På dina bilder sysn så himla tydligt att årstiderna ryms på 6 månader. Åtminstone 3 av dem... Jag minns också längtan efter våren som aldrig kom och glädjen när små blommor började dyka upp. Sköt nu är det sommar!

Annika sa...

Vilka otroligt VACKRA vinterbilder!!!
Skönt att komma ifrån Österbottens platthet ett tag ;-)
HOPPAS nu att sommaren ska komma med värme!!!
Kram!!

Anonym sa...

WAU!

Vi ar ytterst imppade pa sonens 2 mal!!! Sonen har hemma undrar om han vill komma o gastspela nasta sasong, det blev bara 1 mal har hos oss, i ALLA matcher...men det var onekligen inte svart att rosta fram den basta malgoraren nar det bara fanns en att valja pa ;)

kram pa er o vi ser sa framemot matcher i juli!

Londonmamman+son

Anna, Fair and True sa...

Kul att se din "recap" och fina foton! Vinterbilderna var nog mina favoriter, samt Big Ben! :)