lördag 27 juni 2009

Recept på rabarberkakan

Jag fick en förfrågan om receptet på rabarberkakan min syster bjöd på under midsommaren, se bild i midsommarinlägget nedan. Här är Syster S:s recept, och jag kan intyga att den är jättesaftig och god!!

Syster S säger: Kakan heter egentligen Kanelgod äppelkaka. Original receptet är för en vanlig rund kakform, men jag gör alltid 3 dubbel sats till min långpanna (60cm ugn).
Det här är alltså originalreceptet:

2 ägg + 2 dl socker vispas
2 3/4 dl mjöl + 1½ tsk bakpulver + 1 tsk vaniljsocker blandas och rörs ner
2 msk smör (ordentliga skedar) smälts och blandas med 1 dl mjölk och rörs försiktigt ner i degen.
Lägg i smord form.
Skiva äppel eller rabarber och stick ner dem i kakan (ganska tätt). Strö över kanel och tillsist socker.
Grädda i 200 grader på mittfalsen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack! Imorgon ska jag baka den!! :)/anki

StrandMamman sa...

Hoppas den smakade bra!!

Marianne sa...

Det låter gott! Jag ska nog prova den med äpplen, för rabarber finns tyvärr inte här.