måndag 8 september 2008

Söndagspromenad

Jag hade kameran med mig idag på förmiddagen då jag var med Jakky på promenad. Vädret var så varmt och härligt hela dagen, det var en helt underbar höstdag med klar himmel. Några hundra meter härifrån ligger Pedersöre kyrka, och då vi gick förbi ringde kyrkklockorna för söndagsgudstjänst. Kyrkan är så vacker, med sina stenväggar och sitt höga torn, och vi är så glada över att den finns kvar, efter den hemska dagen i slutet av 80-talet då den stod i full brand och hela det höga tornet rasade ner efter att en pyroman slagit till. Det är omöjligt att förstå att en mänska kan ha ett så sjukligt begär av att se eld att man måste göra något sådant.



I närheten av kyrkan finns ett litet hus med höga vackra solrosor, man blir glad av att se dem!


En bekant till mig åkte för ett par veckor sedan till Bryssel och hämtade därifrån hem med sig en hundvalp på 8 veckor, en Berner Sennen. Familjen har en likadan hund sedan tidigare också. Då vi idag promenerade förbi deras hus var valpen ute på gräsmattan och Jakky och jag fick hälsa på den lilla ljuvliga Tara!




Gång- och cykeltunneln som finns nära oss har under förra veckan blivit utsmyckad av elever från en av stadens skolor. Det är roligt när de trista och mörka tunnlarna får färg och bilder, mera sådant! Dessutom hålls de också fina, jag har inte sett att någon av de andra tunnlarna som prytts med konstverk redan för flere år sedan blivit föremål för graffiti eller annat ofog.


Vi är ju nu inne i höstmånaden, och det syns också i naturen. Vi har två hängrönnar framför huset, på den ena finns massor med vackra bär, men av någon anledning som jag inte vet nåt om är den andra nästan helt utan bär. Rönnar och lönnar är mina favoritträd, kommer nog ha lönnbilder också så småningom men just nu är det rönnen som gäller.




Och nedanför köksfönstret är det höstblommorna i sin egen färgskala som tar över.





Jag avslutar den här "söndagspromenaden" med ett par bilder tagna vid villan förra veckoslutet:


2 kommentarer:

Annika sa...

Vad snyggt det blev!
Nu har du ju verkligen lärt dig hur man lägger upp bilderna.
FIN kyrka i Pedersöre. Ni verkar ha haft ett underbart väder.
KUL också att IKEA besöket var lyckat!

StrandMamman sa...

Tack för det Annika, men det är nog fortfarande mer tur än skicklighet vad gäller bildplaceringen. Tror jag ska komma över för en privatlektion :))

Vädret har varit helt underbart i snart en vecka, men nätterna börjar bli kyliga, bara ett par plusgrader nu.

Jo det var jätteskoj att få Ikeashoppa helt i lugn och ro! Väntar bara på att det ska öppna i Vasa...