torsdag 25 september 2008

Fredagstema: Väggar

Veckans fredagstema, Show and Tell, handlar om väggar. Jag väljer att ta fram några väggbilder tagna den här sommaren.

Hemma i stan är husfasaden ett gulaktigt kluvet tegel med mörkbruna fogar. Mot den större gatan har vi på ena sidan av huvudingången en lång vägg med endast ett badrumsfönster högt uppe. Mot den väggen växte tidigare massor med gula tulpaner, som de förra ägarna planterat. Väldigt vackra då de blommade, men också väldigt skräpiga och fula då de vissnade ner. Efter tulpanerna kom några vackra röda rosor, men de var inte många och rabatten var rätt dålig i skick. Vi förstorade den, byggde kantstenar och jag tog bort tulpanerna och började fylla upp den med fler rosor. Eftersom väggen är både lång och hög tyckte jag att det behövdes en hel del blommor för att skapa ett blickfång från gatan. Och nu i sommar, sjunde sommaren i huset för oss, tycker jag att jag fått den ungefär som jag vill ha den. På andra sidan ingången bryts väggen av de två köksfönstren. Också där har vi byggt en ordentlig rabatt längs med hela väggen. I rabatten finns bl.a. fänrikshjärtan, höstflox och kärleksört. Ytterst på vardera ändan har jag planterat en klängros. Tyvärr strular det med den ros som växer närmast ingången, den blev inte riktigt till nånting alls i sommar, men den som ligger ytterst, och som syns här på bild, blommade rätt vackert.

Det här handlade nästan för mycket om blommor jämfört med väggar, men det var min tolkning av vår fasadvägg :)



Jag går vidare med en annan husvägg, nämligen den vägg på villan som vätter mot vår närmaste granne. Väggen är rätt lång och massiv, och vi har valt att lätta upp den med ett vildvin. Växtligheten ramar in vårt sovrumsfönster, det blir liksom en gardin från utsidan.


I början av juli skippade vi ju skitvädret här hemma och stack iväg till Tallinn. Medan vårt fartyg lade till i hamnen stod vi på däck och beundrade de många långväga kryssningsfartygen som låg längs kajerna. På ett av fartygen upptäckte vi en klättervägg längst uppe, bakom flaggan!Till sist ännu det som satte igång renoveringsprojektet här hemma efter sommarledigheten, nämligen tapetbytet i Dotterns rum. 10-åringen ville ju inte längre ha en muminbård på sin vägg, så vi rev ner de gamla tapeterna och upp kom i stället nångting väldigt väldigt rött på fondväggen! Hur rummet i sin helhet blev att se ut ska jag återkomma till senare, då vi fått det sista på plats.



Det var det om väggar! Tack Petra för temana i september! I nästa månad ska det handla om nåt helt annat.... (kolla in Annas rubriker i kolumnen till höger)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så vackra rosor du har bredvid ingången! Vad är det för sort? Jag har ock en bänk med rosor, för tillfället Ingrid Bergman-rosor, men jag funderar att vartefter de fryser bort ersätta dem med en sort som fyller upp litet bättre.
I år blev de inte alls lika vackra som tidigare år, men det var väl bara ogräset som riktigt gillade det kalla och blöta vädret den här sommaren.

A-M

Annika sa...

Jättevackra rosor du har vid ingången.
Och visst är kryssningsfartygen helt otroliga när man ser dom komma stävande på havet. Då känns finlandsbåten/sverigebåten plötsligt som en rätt enkel skapelse.
Ha en fin helg!

Petchie75 sa...

Åh, tänk att ha en egen trädgård!! Jag förstår att det är mycket jobb men så härligt när blommorna blommar och det är fint väder! Jättevackra rosor!
Klättervägg på en båt - inte för att jag är rädd för höjder men nja, vet inte om jag skulle våga mig upp där!
Trevlig helg!

Anonym sa...

har sitter jag o aldsta sonen o tittar pa nya roda vaggen o konstaterar att det ar samma farg som vi har pa ena vaggen i vardagsrummet...sa det blir nog ursnyggt!!! kan rekomndera en mjuk naturvit/ linnefarg pa andra vaggar :)

Anonym sa...

Åå fick sommar känsla nu då jaf såg väggen med de fina blommorna!

Anonym sa...

oj, vilka vackra rosor. och rött är en härlig färg!