onsdag 10 september 2008

Fredagstema: Sommarminne

Nu ska jag försöka hinna med förra veckans fredagstema innan det blir dags för nästa...

Vilket sommarminne ska jag plocka fram här? Det får bli nåt från den här sommaren, den ligger ändå närmast i tiden och minnet. Ni har ju redan hört om dåligt väder, armfraktur, Tallinnresa etc., så jag ska ta fram ett som jag inte hunnit skriva nåt om ännu, nämligen sommarens andra utrikesresa. De senaste åren har kören i början av augusti gjort en konsertresa till Sverige, så även detta år. Tidigare har vi sjungit i Stockholm, men nu åkte vi i annan riktning, nämligen norröver, till Luleå, där vi var inbjudna att hålla en konsert i Luleå domkyrka.



Det var en fin upplevelse att få sjunga i den stora kyrkan, akustiken var bra och konserten var rätt välbesökt. Vi var inbjudna av kyrkans kantor, jakobstadsbon Marcus Wargh, som också gav prov på sina enorma kyrko-orgelimprovisationer i samband med konserten.


För de flesta av oss var Luleå en ny bekantskap. Vi kom dit på söndag eftermiddag, och staden präglades av en "efter festen" stämning, då man precis höll på och avslutade en veckolång stadsfestival, den lokala motsvarigheten till våra Jakobs Dagar. Tyvärr innebar detta en smutsig och nerskräpad stad, som inte lämnade ett så trevlig intryck. Det gjorde däremot ostindiefararen Götheborg, som vi hann ta en snabb titt på från utsidan före konserten. Under tiden vi sjöng i kyrkan tog skeppet avsked av stadens invånare och seglade söderut igen. Visst är det ett vackert skepp!









Besöket i Luleå varade från söndag eftermiddag till måndag förmiddag, det var alltså kort och intensivt. Sedan bänkade sig hela gänget igen i bussen (vi hade Dottern och Sonen med oss), och vi körde hemåt, via Ikea Haparanda Tornio (!), och anlände Jakobstad sent måndag kväll, ett sommarminne rikare!

Fredagstemat, också kallat Show and Tell, har i augusti fått sina teman av Petra i Kairo. Listan på månadens teman hittar du till höger på den här sidan.
Fredagsbloggare:Nilla,Simone,Anna,Desiree,Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan ,AuroraBuddha,Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,LeopardiaAnne-Marie, Marina, Marie, M.K.B, Ulrika, Jemaya, StrandMamman

4 kommentarer:

Annika sa...

Vilka härliga bilder! Verkligen!
Kul att du hoppade på temat. Nu är det snart dags för nästa i övermorgon :-)

StrandMamman sa...

Tack! Den här veckans tema tror jag att jag ska ha bättre tid att hinna lägga upp, vet redan ungefär hurudant det ska bli. Du hade för övrigt ett jättebra inlägg i fredags, har inte kommit mig för att kommentera åt dig!

Petchie75 sa...

Jättefina bilder, kul att ni fick besöka Luleå - det är en stad som jag inte känner till! Tråkigt att det var smutsigt och stökigt, det är ju det ni alltid kommer att komma ihåg tyvärr!
Förresten, jag bor i Puerto Rico - det är Marianne som är i Kairo ;-)
Hoppas att du hänger med imorgon också på fredagstemat!

Fritt ur hjärtat sa...

Hej, kul att du är med! Höll på att missa dig. Härligt med sång i kyrkor, just om det är bra akustik. Jag sjög på ett bröllopp i Singökyrka, en gammal träkyrka, ingen akustik, det föll platt, då kände jag mig liten... fick ta i som sjutton.
Bilderna på Ghöteborg är väldigt fina! Hon var här i Uddevalla också men vi avstod besök eftersom trängseln skrämde oss, däremot stod vi under bron i på en klippa när hon for iväg, det var häftigt.