fredag 19 september 2008

Fredagstema

Det är igen fredag, och den här gången är jag med på rätt dag :) Petra i Puerto Rico har den här gången gett oss fredagsbloggare i uppdrag att skriva på temat "en sång som du tycker representerar din stad / region / land". För mig var det här ganska lätt, det var genast en sång som dök upp i mitt huvud, och den får det bli.

För många, många brudpar runtom i Svenskfinland och Sverige är sången "Där björkarna susa" ett måste då man planerar sin vigsel och bröllopsfest - texten "... skall vårt strålande brudefölje en gång..." ger ju associationer till glädje och högtid, till den dag som av de flesta brudpar uppfattas som den viktigaste dagen, eller åtminstone en av de viktigaste dagarna, i deras liv. Och visst är sången fin. Jag sökte den på youtube och hittade två videoklipp, varav ni här får ta del av Jailbird Singers´ version från 60-talet. På dagens bröllop brukar den vanligen sjungas av en solist, vilket ger en helt annan, och som jag tycker, bättre stämning.



Hur anknyter då det här till fredagstemat? Jo genom Viktor Sund (1891-1966), som skrev texten till folkmelodin "Där björkarna susa" som den finländske kompositören Oskar Merikanto tonsatte år 1916. Viktor Sund föddes i Jakobstad, utbildade sig till folkskollärare i Nykarleby (där man också finner en anknytning till sången) och levde och verkade sedan hela sitt liv här i Jakobstad. Då han avled år 1966 fick hakobstadsborna ärva all hans egendom med staden Jakobstad som förvaltare, och därigenom kom även rättigheterna till "Där björkarna susa" i jakobstadsbornas ägo. Och ännu i denna dag får staden upphovsmannaintäkter för de tillfällen då sången framförts i publika sammanhang (youtube-framföranden ger dock inget klirr i kassan...).

Fredagsbloggare:Nilla,Simone,Anna,Desiree,Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan ,AuroraBuddha,Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,Leopardia,
Anne-Marie, Marina, Marie, M.K.B, Ulrika, Jemaya, StrandMamman, Barbamorsan, Nina, Kicki

13 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad roligt , du har verkligen en bra bakrgrund till din sång, intressant!
http://www.barbamorsan.se/2008/09/19/show-and-tell-199/
Tror inte jag finns med på listan var ny innan semestern och har varit lite "borta" efter det.

Fritt ur hjärtat sa...

Men kära npån vad detta var roligt. Vilket härligt val och vilken fin historia och motivering!! jag blir helt häpen för jag sitter här och sjunger med, kan hela texten!! Månne den legat på svensktoppen?!

StrandMamman sa...

Barbamorsan: Jag tror att jag länkade till dig samtidigt som du skrev din kommentar till mig :)

Fritt ur hjärtat: Ja visst har den legat på svensktoppen. Så här skriver Wikipedia:
"Melodin har legat på Svensktoppen i två omgångar. Den första gången var en inspelning av Jailbird Singers, vilken låg på listan i 21 veckor under perioden 30 januari-19 juni 1965, med tredjeplats som högsta placering. Den andra gången var en inspelning av Hootenanny Singers, vilken låg på listan i fem veckor under perioden 31 december 1972-28 januari 1973, med tredjeplats som högsta placering.
Den har spelats även in av bland annat Curt Haagers. Lotta Engberg spelade in den i duett med Jarl Carlsson på deras vispopalbum Kvinna & man från 2005."

Anne sa...

Oj, vad intressant att höra bakgrunden till den här klassiska sången. Den är verkligen väldigt nordisk, text och melodi. Känslan den ger är så nordisk också.
Som bosatt i USA kan det nästan kännas lite vemodigt höra den, björkarna susa...ja, det är så nordiskt och inte alls så som det är här...

StrandMamman sa...

Annika säger att hon inte kunnat kommentera på det här inlägget idag. Är det någon annan som har motsvarande problem så kan ni kommentera om saken på det föregående inlägget i stället. Det som jag vet är att videoklippet av nån anledning tycks försvinna åtminstone på vissa datorer. Ska undersöka saken i kväll.

Petchie75 sa...

Oj, vad pinsamt att jag inte visste vilken sång det här var! Alltså jag har ju sett sångtiteln förut men hade ingen aning om hur den lät!! Kanske för att jag inte varit på så många svenska bröllop?
Roligt iaf att jag också fick lära mig något nytt idag!
På tal om susande björkar så reagerade en fransk kompis på det i somras när vi cyklade förbi en björkdunge och ett hus - hon sa att det måste vara konstigt att höra det ljudet hela tiden! Själv tänkte jag inte ens på att träden susade så det var roligt att hon påpekade det.
Trevlig helg!

StrandMamman sa...

Anne: Jag kanske borde ha satt in ett par björkbilder också :) Du kan bläddra bakåt till mina inlägg under våren så hittar du några!

Petra: Det är ju det som är så roligt med många av fredagstemana, att man får lära sig nytt från olika delar av världen! Ha det bra!

Annika sa...

Som jag sa nedan så är "Sol över backen" en av mina stora österbottniska favoriter. Men Oskar Merikantos där björkarna susa är också sååå fin!!!

StrandMamman sa...

Annika: Sol över backen kommer jag faktiskt inte på hur den låter...?? Kanske du "gör en Jemayá" och sjunger in en snutt? :)

nina sa...

Vilket intressant inlägg! Och åh vad den låten påminner om Norden, om ljusa sommarnätter i stugan och morfar som alltid spelade sån musik. Nu hör jag ju bara palmernas sus, inte samma sak men inte så illa det heller. :-)

StrandMamman sa...

Nina: Just nu längtar jag mer till palmrassel än till björksus... :)) Intressant med musik (liksom med dofter, färger etc.) är att man kan få associationer till sånt som hänt för t.ex. i ens barndom, så som du tänkte på din morfar!

Anonym sa...

Ok, nu ar jag mera informerad o kunskapsrikare. Arligt talat visste jag inget om den sangen, fy pa mej som ju nog ar Jakobstadsbo...men bra att man har kompisar som informerar en!!

Och fortsatt du bara att blogga, vi laser nog dina inlagg. jag har redan en krypande kansla av prestationskrav, RENOVERING???? jag som var stolt over att jag stadat ut fotoskapet... ;)

kram, Londonmagen

Jemayá sa...

Men vad du kan! Och tänk vad man kan bli allmänbildad här på bloggen! Skojigt att få lära sig om den så vanliga sången!