onsdag 25 mars 2009

Kväll

Pappan var på fullmäktigemöte på måndag kväll.
Pappan var på tekniska nämndens möte igår kväll. Ett möte som han trodde skulle vara klart till kl. 19 så jag for iväg på körens övning med orden "Pappa kommer strax" - han kom hem 20.40.....
Pappan är på möte & kurs ikväll.
Pappan är på kurs i morgon kväll.
Really really nice.

Vi var på kvartssamtal med Dotterns lärare idag. Inte precis uppmuntrande, men inte värre än vad vi förväntade oss.
Kvällens program:
Jag försöker hålla nerverna i styr då jag förhör Dottern på hennes finska ord-läxa. Kollar sen hennes matteläxa, den klarade hon riktigt bra. Kollade Sonens läxor innan han for till en kompis. Ska förbereda mig inför morgondagens viktiga förmiddagsmöte på jobbet. Berget med kläder som är tvättade och ska vikas eller strykas är enormt i tvättrummet, måste åtgärdas, annars kommer jag inte åt glassen i frysboxen.... Hunden vill ut på promenad. Jag borde ut på promenad - någon har flyttat på knapparna i mina byxor, jag kan knappt andas... Snart ropar två stycken på nåt att äta innan de ska fås i säng.

Positiva tankar: Det är ljust rätt länge på kvällarna nu. Och det finns glass i frysen.

10 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Å du har ett tvättrum! Jag har mitt i vardagsrummet och ingen glass i frysen....

StrandMamman sa...

Jo jag har en "tvättstuga" där den smutsiga tvätten svämmar över i tvättkorgen och på golvet, där den rena tvätten som sagt ligger som stora oövervinneliga berg på strykbrädan och frysboxen, och där arbetsbänken svämmas över av allt möjligt så jag inte har nån plats över att vika undan de rena kläderna... Men som sagt, ifall jag lyckas lura berget på nåt sätt så kan jag komma åt glassen, ifall det nu finns nåt kvar, Dottern har nämligen kommit på att det går att äta glass på eftermiddagarna då man är ensam hemma, vilket brukar avslöjas av att hela det rena ovikta / ostrukna tvättberget ligger ovanpå den smutsiga tvätten på golvet...

Annika sa...

Bra att mötet gick som ni trott.
Har en brorsson med Aspergers och en släng av adhd. Jag vet hur jobbigt min bror o hans fru HAR det. Det allra jobbigaste är läxorna...det är som att dra ut en tand varje ggn. Nu ska han slippa få hemläxor, det är för stor plåga för samtliga i familjen. Tror det är helt rätt beslut.
Tvätten ja...det är den eviga konstgjorda andningen, den också.
Stor kram!!!

Anna, Fair and True sa...

Med glass i frysen klarar ni allt! :)
Får dottern förresten Ritolin eller vad det nu heter? Eller någon annan medicin/metod? Finns väl ganska olika idéer om det

StrandMamman sa...

Annika: Låter bra att de skippade hemläxorna, det går ju att ordna på annat sätt i sådana fall.

Anna: Hon fick diagnosen som 5-åring, nu är hon 11. Vi inledde medicinering för 2 år sedan. Utan Concerta, som hon tar på morgonen, tror jag att varken de i skolan eller vi här hemma skulle överleva... Problemet här hemma är att vi ger henne tabletten genast hon vaknar men den inverkar först efter ca en timme, så därför har vi våra kaos-morgnar. Till natten får hon en annan tablett för att få en lugnare nattsömn, men vi kämpar alltså med att hon har svårt att somna om då hon vaknar under de tidiga morgontimmarna.

Taina sa...

Nu förstår jag! Jag har levt nära ett barn med DAMP (som det hette då)i några år. Han och hans omgivning mådde fuktansvärt dåligt i perioder. Han medicinerades och föräldrarna kunde andas ut.
Tvätten kan ju alttid flyttas till en annan pltas, så att att du kommer åt glassen ;)
Ha en fin dag!
Kram

Anna, Fair and True sa...

Okej, ja, anledningen till att jag frågade var att jag när jag först kom till USA som aupair 1995 så var jag hos en familj med tre barn, varav två pojkar med ADHD (den ett-åriga flickan kan ju ha haft det också men det visste de inte då). Den ena pojken var 5 och den andra 8.

De fick Ritolin och det var samma sak som du berättade. Att det tog kanske en timme på morgonen innan medicinen "tog". Och den timmen var jobbig! Särskilt med 5-åringen som troligen var kanske 3-4 mognadsmässigt (de brukar ju säga att de ligger lite efter i början och 5-åringen hade även en svårare diagnos än 8-åringen).

De fick sedan ytterligare en dos i skolan mitt på dagen men ungefär när de kom hem vid 16-tiden brukade den börja avta och då hade man en liten rebound-effekt. De kunde ta en dos även på kvällarna som tydligen skulle göra mornarna lättare men då blev de så pigga att de inte kunde sova på kvällen och då blri morgonen sämre av den anledningen...

Jag stannade bara kvar hos familjen i tre månader för jag var helt enkelt inte tillräckligt mogen som 19-åring att ha hand om två pojkar men den här problematiken + en 12-månadersbebis. Sedan hade de även en annan behandlingsmetod, utöver medicineringen, som jag inte trodde på. Tyckte helt enkelt inte att det fungerade. Kanske för 8-åringen men inte på 5-åringen. Den går ut på att allt man gör är värt poäng. Ett slags "positive reinforcement" men där även dåligt beteende och bestraffning ingick. Så t ex "R gick upp utan att jag behövde säga till två gånger och klädde på sig utan att jag behövde tjata" = 15 poäng. Osv. "R bråkade en massa vid uppstigningen/påklädningen = dra bort 15 poäng. Osv. Sedan kunde barnen köpa Nintendospelande eller spara till ett leksaksköp med sina poäng.

Stackars 5-åringen hade ju aldrig några poäng kvar och förstod inte varför han inte fick spela Nintendo. Dessutom tillämpade inte föräldrar detta system ordentligt på helgerna utan det var mer mitt jobb på vardagarna. Det hade kanske varit enklare om systemet varit lite inarbetat när jag kom och vi var konsekventa. Men det kanske var jag som var omodern!

Långt utlägg om detta men det kanske ger dig något eller inte :) Vad har man för metoder idag?

Anonym sa...

Losenordet ar ju "tvatt stuga" o "glass". Hitta glassen, stang dorren efter dej, satt dej pa soffan o skit i resten...jag har nu pms+bihaleinflamation samt haft grannens prinsessa i 12h, samt mina dunderverk sa nu tanker jag soka mej till soffan o dricka rodvin tills jag glommer att jag har knarriga barn. Har oxa choklad samt den nya serien "the Mentalist" pa tv.

Sa tvattberg, ungar, gubbar som kommer hem sent, pappersarbete far nu vanta - skal syster!!

kram, Londonmamman

ps UNDERBART fotoalbum, och nar F-N har du tid med sant??? ( ursakta spraket, men jag ar bara SA imppad...)

StrandMamman sa...

Taina & Anne: Ni har alltså upplevt sådana här barn nära, så ni vet en del om hur vi har det. Anne: Förstår mycket väl att du lämnade familjen efter bara några månader, det var nog i mesta laget för en 19-åring!! Ritalin är korttidsverkande, därför måste man "fylla på" under dagens lopp. Vi har prövat oss fram med olika alternativ, med långtidsverkande Concerta som bas. Ett tag var det Concerta på morgonen med Ritalin som påfyllnad på seneftermiddagen. Den där reboundeffekten har vi upplevt och man känner sig maktlös då man märker precis när det bär iväg, och man vet att man inget kan göra, inget man säger eller gör har någon som helst effekt. Sedan ett knappt halvår tillbaka har vi nu en lite högre dos av Concerta, och den har visat sig räcka tillräckligt bra. Kompletterar till natten med en medicin som ska ge en lugn nattsömn. Tycker att vi fått någorlunda ordning på insomningen, den drar inte längre så länge ut på tiden, men nu är det då igen en period då hon vaknar 4-tiden och inte kan somna om, och då stiger hon upp, börjar fixa nåt att äta och sätter sig framför tv:n.

Den där poängräkningsgrejen lät nog för komplicerad. Vi har i olika omgångar prövat på belöningssystem, positiv förstärkning, med bättre och mindre bra resultat.

Vi kämpar på...

StrandMamman sa...

Londonmamman: Fortsätt att känna dig impad tills jag visar dig hur många sekunder det tar att fixa till det med mitt nya program! :))