fredag 27 mars 2009

Fredagstema: Om jag vann 10 miljoner kronor...

... så skulle jag börja med att räkna om dem till euro. Med gårdagens växelkurs (dagens syns ännu inte på nätet) 10,8765 skulle det bli 919.413 euro 41 cent. När ska ni i Sverige besluta er för att gå över till euro? Det skulle bli så mycket enklare då. Inget krångel med att växla pengar före man ska på resa, eller ta ut valuta ur valuta-automaterna. Känns väldigt praktiskt och bra att slippa detta då man nu reser till olika euro-länder, och prisjämförelserna sker också behändigt!

Pengarna på bilden är tyvärr inte mina, det var som vanligt helt tomt i plånboken, utan från Wikipedia.

Nå, låt se. Vad skulle jag göra med mina 919.413,41 €?? Det är ju häftigt mycket pengar.
  • Eftersom jag ju gillar att resa skulle nog det allra allra första vara att boka in hela familjen och nyårsgänget till ett visst hotell på Zanzibar :)) Orsaken till varför just Zanzibar är att vi i gänget känner hotellägaren personligen, och förra nyårsafton kom vi överens om att vi någongång reser dit på gemensam semesterresa!

  • En annan semesterresa jag har börjat drömma om är en badsemester i Egypten...

  • Australien och Nya Zeeland lockar också...

  • ...liksom Reston i USA :))

  • Spa-resa till London har jag ju lovat åt mina väninnor, det glömmer jag inte!!

  • ... och så skulle jag förverkliga min och mammas dröm om att en sommar hyra ett hus i Provence eller Toscana, ett tillräckligt stort hus så att såväl mina föräldrar, systrar och svägerska med familjer samt min svåger skulle kunna semestra där tillsammans. Alternativt kunde huset kanske finnas i Thailand... eller på olika ställen...

  • Förutom resor då? Ett nytt, större nybyggt hus skulle det nog också bli, ifall jag hittar lämplig tomt här i närheten. Och helt nya möbler och inventarier naturligtvis.

  • Pappan skulle få sin drömbåt

  • Storstädning i klädgarderoben: allt gammalt tråkigt bort, massor med nytt fräscht och modernt in!!

  • Barnens barnhem i Bogotá skulle få en donation, liksom det barnhem i samma stad där vår fadderflicka bor. Skulle resa över dit med hela familjen för att överräcka pengarna och få se hur de har det där.

  • Vet att jag också skulle skänka lite åt några personer som jag inte tänker nämna här

  • En del sätts naturligtvis undan på spar åt barnen. Nånting måste jag väl köpa åt dem också, kanske varsitt nytt Nintendospel... ;)
  • Okej då, jag är ju faktiskt ekonom: de pengar som inte genast går åt investerar jag naturligtvis på lämpligt sätt. Just nu kanske det skulle vara läge att köpa några lägenheter att hyra ut.
  • Jag tror nog att jag skulle ta ett sabbatsår från jobbet också, och bara njuta av att ha råd att vara ledig...
  • Allra allra först skulle jag i alla fall gå och köpa oss en ny skrivbordsstol, för den här som jag sitter på just nu är livsfarlig, har tappat ena hjulet... men det köpet blir jag väl tvungen att göra även om jag inte vinner alla de där pengarna...
Det blev mycket av det materiella, mycket konsumerande, men det står jag för!!
Det är jättepott på Lotto här i morgon, hela 6,7 miljoner euro. Tror att jag ska spendera några euro på en kupong, så har jag åtminstone chansen...!

Det var Ericas sista Show and Tell/Fredagstema, tack ska du ha för jättebra teman, det har varit skoj!! I april är det Västmanländskan som tar över, och hennes teman kommer du att se i högerspalten då hon avslöjat dem.

12 kommentarer:

Taina sa...

YES! Konsumtion! Det är ju det, det handlar om. I ALLA lägen. Vad ska man annars göra med pengar ;)
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Visst var det ett härligt tema att fundera runt. Det var bara en massa goa tankar som snurrade runt i huvudet och shopping-genen gjorde kullerbyttor :-) . Trevlig helg!

Annika sa...

VAD kul du har lagt upp ditt tema idag...
Tummen upp!!!!!
Jätteroligt att läsa.
OCH jag håller med....SVERIGE GÅ ÖVER TILL EURON NU!!!!!!
Du är så varmt välkommen till Reston, Virginia, metropolitan Washington DC att du anar inte!!!!
KUL tema var det...alla gillar vi att flura över detta!!
KRAMAR!!!!

Tankevågor sa...

Roligt inlägg! :-) Badsemster i Egypten skulle jag också vilja åka på. Sonen, hans sambo och lilla barnbarnet kom hem igår från Egypten och bilderna var bara såååå underbara! :-)
Ha en skön fredag!

Anne sa...

Håller med, Sverige borde också gå över till euro. Vore sååå mycket enklare och mer praktiskt.
Gillar dina resedrömmar. Det där med att hyra ett hus i Provence eller Toscana. Mmmm, det låter ljuvligt.
Ja, man borde spela lite lotto nu. Det känner jag verkligen efter att ha läst olika inlägg och själv dagdrömt iväg vad jag skulle göra med en stor vinst.

Erica sa...

Låter som jättehärliga drömmar :) Det är roligt att ibland drömma sig bort om vad man skulle göra för en storvinst :D

Angående Euro så var jag faktiskt en av de som röstade nej... Det skulle komma till så mycket negativt med det... Min lillasyster var otroligt insatt i just den frågan runt tiden för valet, och hon tyckte det var riktigt frustrerande att hon inte var 18 då (hon fyllde 18 året efter, tror jag det var).

Hoppas du får en trevlig helg :D

leopardia sa...

Jag håller tummarna för att du kammar hem den där jättepotten!!

Syrran S sa...

Egyptensemestern kan du ju börja spara till nu och komma med hösten 2012 då vi ju har planerat åka dit då en viss person fyller 50!

StrandMamman sa...

Nu har jag kollat mina Lotto-kuponger. Det blir nog att fara till jobbet i morgon bitti som vanligt... och jag får fortsätta drömma... suck.

Anna, Fair and True sa...

Det var en lång och BRA lista!

Min sambo och jag pratade just om var vi kan resa härnäst (vi har liksom redan gjort det som varit på den absoluta önskelistan). Zanzibar är ju en idé - måste kolla upp det!

Jag vill också att Sverige går över till euron! Jobbade t o m för ja till euro-kampanjen 2003 och vi fick ju ihop 57% ja-röster i Stockholm men det räckte inte eftersom många andra ställen i landet röstade nej :( Men jag är säker på att det kommer att ske så småningom, inom 5-10 år.

Musikanta sa...

Visst hade det varit bra om man hade gått över till Euro i Sverige! Fast det kanske hade inneburit en prishöjning på allting som i Italien...

Jag skulle nog också köpt ett litet hus i Provence nära kusten om jag hade vunnit/fått så mycket pengar...

Trevligt inlägg!

StrandMamman sa...

På många ställen i Sverige får man ju ändå redan betala med euro, som i vissa affärer i Stockholm, och förstås i Ikea Torneå-Haparanda och alla affärer där omkring :)