fredag 6 mars 2009

Fredagstema: Min bloggplats

Min fredag kväll!
Efter en tokstressig dag, som började med att jag nästan hyperventilerade här hemma då min laptop från jobbet tog semester i morse vid köksbordet... Satt nästan hela natten och tokjobbade för att få bokslutsmaterialet klart, det skulle sändas till styrelsen idag. Efter att ha sovit ett par timmar (nåja, nästan tre...) skulle jag göra klart ett par saker ännu MEN DÅ VÄGRADE DATORN ATT LOGGA IN MIG!!! Oj oj oj.... Jag kämpade och försökte, men icke. Blev jättedesperat och ringde en av datakillarna på jobbet lite före klockan åtta, men inte ens med hans alla administratörs lösenord släppte den in mig. Och där på hårdskivan fanns ju hela materialet på drygt 70 sidor... aaaaaaahhh. En sista åtgärd var att ta ut batteriet på undersidan av datorn och sen sätta i det igen och försöka på nytt - och si! den godkände mitt pekfinger!!! (brukar vanligen inte använda mig av fingeravtrycksläsaren men det var det enda som lyckades denna stund). Vet inte vad jag skulle ha tagit mig till om det varit bock stopp då ännu. Jobbade sen hemma en bra stund in på förmiddagen, såg till att spara materialet på en extern hårddisk, och då jag skulle ta datorn med mig till jobbet vågade jag inte packa ner den utan tog den i famn med skärmen uppfälld, för att inte riskera att igen stå med ett omöjligt "tryck Alt+Ctrl+Del" framför mig.

Materialet blev något sånär klart och jag gav det vidare vid 13-tiden, skulle sen visa en presentation på ett personalmöte och vad hände..... det sket sig igen!!! Helt omöjligt att komma in på den, datakillen förstod ingenting, och det var bara att överlämna den till honom och hoppas att han så småningom kommer på en lösning. Jag passade på att låna hem en av de mini-PC:n som används av studerande, och såg framför mig att jag på kvällen kan sitta och skriva mitt blogginlägg på den. Dottern har tre tjejer här på pyjamasparty och Pappan och Sonen flydde fältet, de for först och se Lasse-Majas detektivbyrå på bio och sen vidare till villan där de övernattar i kväll! Första gången någon sover där vintertid! Flickorna har bänkat sig i soffan i tv-rummet och ser film, och jag parkerade mig i soffan i vardagsrummet. Fixade räkpaj åt mig, lite gott i glaset, vindruvor, Let´s Dance på tv.... och tänkte sen skriva det här blogginlägget + se på vad andra skrivit idag. Så här såg min tilltänkta bloggplats ut:



MEN!!! Jag kom inte in på vårt trådlösa nätverk!! Efter flere telefonsamtal till Pappan kom vi underfund med att studerandedatorerna tydligen har installerats så att bara administratören kan byta nätverksanslutningen. Så nu har jag förflyttat mig till vår hemmadator och sitter här, i arbetsrummet:



Då jag bloggar från laptopen, eller gör annat med den, sitter jag vanligen i tv-rummet i soffan eller länstolen med datorn i famnen. På Ikea har jag hittat en jättepraktisk grej, ett "mobilt laptop-bord" som är mjukt och bekvämt att ha i famnen, ett lätt "plastlock" som bordsskiva fastsatt på ett formbart tygstycke fyllt med något som verkar vara styroxkulor eller motsvarande. Hur fiffigt som helst, och lätt att stuva undan eller bära med sig i huset.



Nu ska jag gå tillbaka till min soffa och se vem som åker ut i kväll. Och om jag orkar ser jag på nåt inbandat från boxen... borde väl försöka orka vara vaken tills flickorna går och lägger sig åtminstone.

Dagens och månadens Show and Tell-teman kommer från Erica. Övriga fredagsbloggare ser ni i högerspalten, klicka er in och titta på vad de har skrivit. Och om det är någon som vill börja fredagsblogga så är det bara att säga till så sätter jag in dig i listan!

9 kommentarer:

Sparkling sa...

vilken smart kudde, jag har en laptop cooler som gör att det inte blir så varmt, mycket skönt. vilken otur med datorer, ibland är dem verkligen förjävliga!

StrandMamman sa...

Laptop cooler har jag inte sett eller hört om, men det låter bra. De avger ju nog mycket värme de där apparaterna och det känns inte alls behagligt att ha laptopen i famnen, ovanpå låren.
Ja teknik kan strula, och vanligen just då man minst behöver det....

Taina sa...

Ojojoj så mycket problem med datorn och finns det något som kan göra en så FÖRBANNAD som när en dator strejkar! IIIIIIK!
Ditt bord med paj, vinglas och vindruvor såg gudomligt gott ut mmmm...
Kudden har jag ALDRIG sett förut. Säkert kanonbra!
Njut av helgen och hoppas datorn kryar på sig ;)

Anonym sa...

Stackare vilket strul du hade med datorn...det är så irriterande med datorer som krånglar och har sig.

Den där laptopkudden ser praktisk ut! Just något sådant skullejag behöva, för jag tycker det blir för varmt att sitta med datorn i knät.

Anonym sa...

Ser att ni fixat kontoret sen sist jag kikade in. Looks najs, najs!

Västmanländskan sa...

Vilken smart kudde. Bra för oss soffbloggare.

Musikanta sa...

Det måste vara hemskt jobbigt när inte datorn funkar när man jobbar.

Jag blir helt desperat när det inte fungerar trots att jag inte är helt beroende av datorn. Men den har blivit en del av ens liv...

Kudden ska jag titta efter nästa gång jag är på IKEA. Kanske blir det laptop i sängen efter det.
Ha det gott!

Anonym sa...

vem åkte ut ur lets dance denna och förra veckan. Har ju missat 2 ggr.

Marianne sa...

Jag har likadan laptop-kudde! Den är jättebra. Fast tyget borde vara melerat så att inte alla katthår syns så bra : D

Vilket ELÄNDE när datorer gör så där. Tur att det löste sig i alla fall så att du slapp göra om allt.