fredag 20 mars 2009

Fredagstema: Mitt smultronställe


Mitt och familjens smultronställe, vår sommarstuga (eller som vi finlandssvenskar säger: vår villa). Ligger endast 18 km hemifrån, bilväg, en bit av skärgården skiljer oss från det öppna havet och Sverige. Här bor vi vanligen från midsommartid tills barnen ska tillbaka till skolan i augusti.

Kvällsbilder ser ni uppe i högerspalten. Vi behöver ingen tv där, vi har naturen och utsikten.

Tre månader kvar.... längtar, längtar till sommaren. Och solen, värmen och kluckande vågor. Kom fort! Stanna länge!

Och ni är alla varmt välkomna på besök till vårt smultronställe!!!

Erica är värdinna för månadens Show and Tell/Fredagstema. Övriga fredagsbloggare hittar du i högerspalten.

17 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Förstår att du längtar dit. Ser helt underbart ut. Jag kommer gärna;-)

Mia sa...

Åh vilket underbart ställe! Det är ju ett sådant läge man drömmer om när man drömmer om en sommarstuga!

Erica sa...

Vilken härlig bild! Förstår att du längtar ut dit :D
Som tur är så är det ju inte särskilt länge kvar till sommaren.

Hoppas du får en bra helg!

Annika sa...

NAJSIGT med villan, fast jag säger skäristuga :-) och kallar det Skären!
Fast villa är så vedertaget i hela svenskfinland.
Underbart ställe ni har. Om jag kommer upp till J-stad i sommar ska jag absolut besöka din villa!!! OM du lovar att hplla hundarna borta :-)
KRAM och ha en FIN helg!!!

Victoria sa...

Ååååh, så fint!!

Anna, Fair and True sa...

Ingen TV, men hur gör du med datorn?! ;)
Kul att höra om språkskillnader, dvs att det kallas "villa". Gäller det även en liten stuga med ett rum och kokvrå?

Emmama sa...

Dit kommer jag så snart det bara går, otroligt fint! Vilken dröm att ha ett sånt ställe!

Kram och trevlig helg!

Anonym sa...

Vilket härligt ställe! Jag förstår verkligen att du längtar dig.

Taina sa...

Villan! Så säger min släkt också. De som bor i Finland alltså. Vilken UNDERBAR plats. Ingen TV behövs när det finns så mycket att njuta av i er omgivning.
Ha en fin helg!

Annika sa...

Glömde att skriva att vi också valt bort tv:n i vår skäristuga...
Behövs inte...
Saknas inte...
Kram igen!!!

Grekland nu sa...

Fantastiskt vackert, förstår att just denna plats är ditt smultronställe...

Sparkling sa...

gud vad härligt det ser ut

Jemayá sa...

JO tack, vi kommer gärna :) - kanske det skulle lyckas i sommar! kram

StrandMamman sa...

Till er alla: Ja visst längtar jag! Men samtidigt är just de här vårvinterveckorna rätt sköna, åtminstone då solen skiner. För man har ännu inte det där kliet i fingrarna att "måsta" börja gräva i blomrabatterna, eller räfsa gräsmattorna, och man har heller inte pressen på sig att fara ut till villan (stugan!) och börja städa. Utan man kan satsa på sköna promenader med eller utan hund!

Svar på några frågor:
- Inte tv och inte dator, men har ju tillgång till internet och e-post via mobilen :))
- Jo också en enrums-stuga med kök kallas villa!
- Annika: Lovar att Jakky får tillbringa dagen nån annanstans då du/ni kommer på besök!!! Se nu till att programmera in det i din sommarkalender! Jemayá och D hjärtligt välkomna samtidigt (bloggträff!!) och/eller vid annat tillfälle!

Tankevågor sa...

Jätteskönt ser det ut och helt i min stil!!
Längtar också ut nu så jättemycket till vår lilla skärgårdsö. Hoppas terminen går fort så vi snart är ute vid våra hav både du och jag. :-)

StrandMamman sa...

Nära haaaavet viiiiill jag boooooo....!!!

underytanjag sa...

Åh så fint och så härligt att ha det så nära!! DET blir jag avundsjuk på.