söndag 27 april 2008

Nya gardiner

Jag får nippor när det gäller att fundera på nya gardiner. Uj uj uj. Lika jobbigt och svårt varje gång det är aktuellt. Jag är ju inte den som gillar att fixa med häftiga uppsättningar, rynkor och volanger och rysch. Nä enkelt och rakt ska det helst vara. Om det måste vara vill säga. På förra stället vi bodde hade vi ju minimalt med gardiner, och varför skulle man väl ha behövt sånt med sån här utsikt, det om något var ju minsann Livet på stranden! Jag saknar våra två balkonger, de stora öppna fönstren från golv till tak, och solnedgångarna.......


Nå numera bor vi ju på en annan strand, med betydligt mindre vatten eller rakt ut sagt inget vatten alls... nån gång för länge länge sen har området varit betydligt mer strandlikt, men landhöjningen har gjort sitt vattnet är idag långt borta. Vi bor invid en gata, vilket medför visst behov av gardiner. Under de 6½ år vi bott här har jag hittills klarat mig med två par köksgardiner: en julgardin och en gardin för resten av året. Hissgardiner bägge två. Senast vid påsk har jag känt mig tvungen att ta ner den rödrutiga julgardinen, så den blårutiga "resten-av-året-gardinen" har fått hänga uppe rätt länge. Nu till påsk konstaterade jag att den var alltför solblekt och att hissbandsuppsättningen skulle kräva en hel del reparation. Så jag steg suckande in i tygaffären och tittade mig omkring bland alla tyger. Och fick de nippor som jag visste skulle komma... dessutom är det inte bara tanken på val av tyg och uppsättning som ger mig rysningar, det kommer ju också en massa frågor av försäljarna om gardinstänger, knäppen och sånt! Nej nej nej, fråga inte mej! Så efter en stund gick jag ut igen, visste att det inte skulle bli nåt tyginköp för min del den här gången heller. MEN så kom jag på en finfin idé, kom ihåg nåt som jag sett i en affär några dagar tidigare. For dit, kollade och köpte NYA KÖKSGARDINER! Och nu hänger de där, i bägge köksfönstren, och jag är sååå nöjd! Helt i min smak. Nya hissgardiner som passar in i inredningen och som fungerar såväl som insynsskydd som soldämpare, enligt behov. Det här borde jag ju ha kommit på tidigare, vi kör ju samma system i de stora fönstren mot sjön vid villan. Bättre sent än aldrig!

Ett förtydligande är ännu på sin plats: Ni är många som tycker om fina gardinuppsättningar, volanger och rysch, och jag vill bara säga att jag absolut inte har någonting emot er eller era gardiner, ni har det jättefint!! Min stil är bara en annan.

Inga kommentarer: