söndag 27 april 2008

Företagsamhetsfostran

Inom andra stadiets yrkesutbildning är det numera obligatoriskt att erbjuda de studerande kurs(er) i företagsamhetsfostran. Hemma hos oss har företagsamheten tagit fart redan från betydligt tidigare år. För några år sedan satt våra barn här hemma vid gatkanten och försökte spela ihop pengar åt sig, Dottern satte ifjol upp en skylt om att hon kan ta hand om och sköta hundar och katter, och Sonen är loppisförsäljare. Han försökte igår igen sälja bort lite grejor, men det visade sig att det härligt soliga och varma vädret ställde till det så att alla som annars brukar promenera eller cykla förbi här tydligen krattade i sina trädgårdar eller var ute vid sina sommarvillor och städade!! Affärerna gick riktigt dåligt och herr försäljaren tappade ett tag sina nerver i ilskan över avsaknaden av kunder. Men som tur var kom sen någon som köpte ett par saker för hela en euro, och vid slutet av dagen hade han haft tre kunder som tillsammans köpt fyra saker :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hade funderat om vi kunde göra internet shopping, din son borde till nästa gång läras lite bredare o nyare affärsmetoder!;) Jag kan inte förstå att du har tid att blogga, jag som redan är djupt imppad på allt annat du gör...sover du överhuvudtaget?? Jag tar gärna emot lite extraenergi om du råkar ha för mycket...nu är mina barn tysta så bäst att se vad de gör, hoppeligen inte riisifrutti i mitt nystädade kök!!!

StrandMamman sa...

Jag skippade Facebook, det var för en yngre generation ;) - men sänder här lite virtuell saltgurka!

Sover.... nångång ibland, för det mesta alldeles för lite. Får ta igen det sen när/om jag blir pensionär.

I morse, före min uppstigningstid (och efter att Pappan farit på jobb, tiiiiiidigt), hade hon försökt göra en chokladkladdkaka "som man inte behöver grädda i ugn". Köket var milt sagt kladdigt! Jag vet inte om jag vågar stiga upp i morgon bitti...

Thanks for commenting :)) Välkommen åter! (både till bloggen och hit till oss!)