tisdag 18 augusti 2009

Tut i luren

Ansökte i våras om plats för Sonen i musikinstitutets instrumentförberedelse. Satte trumpet som alternativ. Han har aldrig prövat spela trumpet, men jag tyckte att det kunde gå an. Skulle gärna se att någon i den här familjen började spela nåt instrument. Själv har jag bara klinkat lite piano under lågstadietiden, Pappan har spelat klarinett, nu sjunger vi ju båda i kör i stället. Dottern skulle vilja spela gitarr (eller piano), vet bara inte var vi hittar en lärare som kan ge sån undervisning som hon klarar av (adhd + vänsterhänt). Nåja, häromdagen kom i alla fall telefonsamtal om att Sonen fick plats i instrumentförberedelsen. Han blev superarg på mig och skulle minsann absolut inte börja på nåt sånt dumt. Jag gav mig inte, och idag drog jag med honom på första träffen med läraren. Det var bara fråga om 15 minuter, och det är 12 gånger före jul, 12 gånger efter. Han fick börja med att välja en liten trumpet åt sig, det fanns en blänkande svart&guld och en glänsande rosa-orange. Vilken tog han?? Svar:



Han lyckades inte få ljud ur den under lektionen, men läraren sa att han får öva hemma under veckan, och att det brukar ta ett par tre veckor innan man börjar få läpparna och "blåset" att funka så att det kommer trumpetljud ur den. Pojken var nöjd då han for hem med sin trumpet. Väl hemma tog han genast fram den och testade, och till min stora förvåning och sin egen glädje fick han nästan genast fram några toner!! Nu har han marscherat runt i huset "spelande" och är såååå nöjd!! Och har redan planer på att vara med i någon orkester som reser runt i världen och konserterar :)))

5 kommentarer:

Taina sa...

Hahahaha! Underbart! Tala bara om när och vr och jag köper biljett på första parkett!

Själv har jag heller aldrig spelat ett instrument. Men Maken är en duktig saxofonist och spelar gärna en trudelutt.

Kramar

Ciss sa...

Va kul!
Minns no när h börja sn trumpetkariär en jul helg... ;)

Jemayá sa...

jag spelade ju också trumpet då i tiderna :) - lite hårt ljud att höra på där hemma, om han riktigt kommer igång :). Får han testa andra instrument också? Tycker det skulle vara bra - skulle jag fått göra det, skulle jag nog inte ha valt trumpet, kändes aldrig riktigt som "mitt" instrument, fast det var härligt att spela i orkester. Snyggt hår på fotot nedan! Som någon på fb sa, tror jag det var - du ser så annorlunda ut då du är allvarlig!!!kram

StrandMamman sa...

Taina: Ska lägga det på minnet! ;))

Ciss: Jo du, det minns jag också. Han får tacka moster sen!!

Jemaya: Nu ska du inte säga för mycket om att du ångrat instrumentvalet - jag har nämnt dig och B som exempel på duktiga trumpetister som jag känner!! Fotot: jag tycker också att det ser konstigt ut på nåt sätt därför att jag är så allvarlig. Då man ser på alla andras foton så är de ju nog nästan uteslutande glada miner man ser. Men jag får väl konstatera den här gången att man inte alltid behöver vara som alla andra... ;)

Anna, Fair and True sa...

Kul! Man måste ju tvinga dem lite ibland. I alla fall så de provar på. Snygg trumpet också! Vem skulle inte ha fallit för den!