måndag 31 augusti 2009

Lägerskolan dag 1

Gu´vet när hon stigit upp i morse, Dottern. Klockan 6 började hon i alla fall spela Nintendo Wii, i vardagsrummet, intill vårt sovrum. Och det var inte ljudlöst. Och vi var inte glada alls. Ni vet hur det känns att bli ofrivilligt uppväckt då man har en halvtimme kvar tills väckarklockan ringer... Påklädd och fixad var hon, och potatischips hade hon ätit, såg resterna i en skål i hennes rum.

Klockan 8 stod jag i regnet på skolgården och vinkade till henne då bussen med alla femteklassisterna startade sin färd norrut mot Äkäslompolo. En liten kram kom hon faktiskt och gav mig då hon skulle stiga in i bussen.

Enligt schemat har de telefontid kl. 17:30-18:30 varje dag. Jag ringde henne 17:30 då jag var ute på hundpromenad i grannskapet. "Hej! Det är mamma! Hur har..." -- "Mamma, säg INTE att du har glömt packa med en simdräkt åt mig??!" Oooops. "Nej, jag packade inte nån simdräkt, det stod inte på er packlista att ni skulle ha badkläder med er???" "VA???!!? Ingen simdräkt??? Men jag tänker inte simma utan kläder, så pojkarna ser mig!!" --- "Men var ska ni simma då? Finns det nåt simställe där?" ---"UTE!, det finns en bäck där man får simma!"..... och sen fick jag världens utskällning, kraftig och högljudd, och mitt i svamlet bröt hon samtalet...

Så. De har tydligen kommit fram.
Ser fram emot en lugn kväll, natt och morgon.

2 kommentarer:

Annika sa...

Oj, jag måste ta o kolla var platsen ligger där de är just nu...
Låter ju inte som det är ngn badplats precis.
Men, det lär väl lösa sig ändå med baddräkt, I guess.
Ja, nu får ni nog ett par lugna dagar.
Kram!

StrandMamman sa...

Det är 10 timmars bussresa norrut, uppåt från Torneå. Mycket populärt att vandra där sommar & höst, jag har själv varit dit 2 gånger på personalresa. Också väldigt pop vintertid, för både utförsåkare och längskidåkare. Närmaste större ort är Kittilä, med fjället Levitunturi (Levi), där det bl.a. ordnas världscuptävlingar i utförsåkning.

Det märks nog att det är lugnare!!