måndag 10 augusti 2009

Från stranden till stranden...

Jaha, nu var det så slut på det roliga för i år. Vi flyttade igår kväll hem igen till K-strand från villan, där vi bott sedan midsommar. Kändes inte så muntert, det är ännu soligt och +25 grader varmt och skulle ha varit betydligt skönare att bo där nere vid vattnet. Men vad kan man åt att jobbet kallar (första dagen idag) och barnen börjar skolan i morgon. Vi kommer att bo ute under veckosluten i augusti ännu, så vi får hoppas på hyggligt väder då.

Sonen fick sin första telefon i november, och för ett par veckor sedan blev skärmen mörk. Den sändes in för reparation, och svaret kom att det var en fuktskada, går inte att reparera... Så nu har han fått jobba lös lite pengar, vi sköt till resten, och idag inhandlades en ny telefon. Ingen dyr en, man ska vara beredd på att det kan hända både ett och annat med den också... Efter jobbet tog jag också med honom på klädshopping inför skolstarten. Han kommer nog att bli ett riktigt klädshopparproffs den där killen! Går och vänder och vrider på plaggen, ser sig omkring och spanar in, sen till provrummet där mamma fick order om att sätta sig på stolen utanför medan han klär om. Sen mannekängade han i jeans, olika t-skjortor och tröjor. Och allt såg så bra ut på honom!!

Dottern har tillbringat natten hos stödfamilj, ska hämta hem henne om en stund. Och ikväll gäller det så att på något sätt få dem i säng i tid för att sen få upp dem i morgon bitti. Dottern börjar på femman, och det blir i en ny skola (pga utrymmesbrist i den gamla skolan måste femmorna flytta bort) och Sonen blir tredjeklassare.

Londonbesöket var sååååå trevligt!! Vädret var toppentoppentoppen hela veckan, och "Cirkus S & Cirkus L" hade det hur bra som helst på stranden under fem dagars tid. Londonmamman såg också till att jag & Pappan kom iväg på tumanhand för att fira vår 15-åriga bröllopsdag, tack för det :)

Nu återstår att försöka tvätta & tvätta & tvätta kläder, få in dem i skåp, röja ur hela min stora klädgarderob och föra bort allt som inte passar/inte används (och skaffa nytt ;)) och börja anpassa oss till stadslivet igen. Jakky såg såååå bedrövad ut igår kväll över att vara här, och inte få springa lös ute, inte få simma... Simma ja. Jag brukar ju säga att jag simmar i Medelhavet & Karibiska havet, ska jag simma här ska det vara minst 28 grader varmt i vattnet eller ha hunnit bli augusti. Nu måste jag erkänna att jag fuskade lite i år: första simturen utan bastu blev faktiskt redan den 30 juli!, och i förra veckan hann det bli många simturer i det härligt varma vattnet. Och så fort Jakky såg att jag tog det första simtaget så var han snabbt ute i vattnet och simmade ikapp mig :)

4 kommentarer:

Taina sa...

Lite vemodigt är det allt. Slut på semestern, flytta in till stan, sommarlovet över och de lata dagarna are gone. Men minnena finns där och energi har vi ju samlat på oss. Förhoppningsvis. Skolorna börjar visst redan nu? Ja, här har de sommarlov hela augusti också. Nu har vi ju så varmt så skolorna skulle säkert vara stängda. De är ju så rädda att barn ska svimma i värmen och sedan skulle skolorna bli stämda och blä blä blä. Dessa amerikanare :)
Det hände faktiskt förra året att skolorna stängde pga värme! Som om våra sk snow days på vintern inte är nog!

Idag tog jag ledigt. Det blir poolen innan temperaturen stiger över 30 strecket...

Kramen

StrandMamman sa...

Jag låg på rygg på vår flotte en liten stund på söndag eftermiddag, blundade, tog in värmen, solen, vågorna... satte in dem i "arkivet" för att kunna plocka fram feelingen sen i vinter när kölden smäller i knutarna.

I vår stad började skolan alltså redan idag, medan de i grannkommunerna börjar först i nästa vecka. Men de har sen då bara ett par dagar höstlov när våra ungar har en hel vecka ledigt. Och så skiljer det visst lite kring jul också.

Ni har det bra som har pool (egen eller i grannskapet?), dit skulle nog jag också hoppa om det blev så varmt som du har det!

Taina sa...

Poolen tillhör grannen, Bob. De använder den knappt men håller den ren och fin varje dag. Men vi åkte till ett jättefint utomhusbad här i Simsbury. Orkade bara mer 3 timmar. Det blev för varmt helt enkelt. Trots poolen....

StrandMamman sa...

Lyxproblem.... ;)))