måndag 3 augusti 2009

Blåbärshund och vattenpark



På min facebook utlyste jag i eftermiddags en tävling: Vilken färg får en halvvåt stor vit hund som kommer och slänger sig på sidan i riset med de största och saftigaste blåbären? Här ser ni svaret:


Dagens skörd; jordgubbarna plockade av Pappan i vårt jordgubbsland, blåbären plockade jag själv här på tomten mellan stugknuten - bastun - utetuppen (skönt då man har bären på "hemmaplan" och inte behöver söka sig ut i skogen!):


Dottern fick på eftermiddagen tre kompisar hit, som sover över. De bjöds på kvällen på nystekta plättar från "muurikkan" (läste i en tidning att det heter "stenhäll" på svenska) med både salt och sött pålägg. Ungarna gillade de söta jordgubbarna bäst, själv hade jag ingenting emot att äta plättarna med skinkfyllning, mums!


Flickorna har simmat, åkt båt, badat bastu, ätit massor av chips och sett på film. Få se om de får tag i sömnen där borta i bastukammaren...
Sonen sover i natt över hos mommo och moffa på "skären". Förra natten övernattade han med kusin F, moster C och J i husbil i Kalajoki. Vi tillbringade eftermiddagen igår med dem och mina föräldrar i Jukupark, och sen for vi alla och metade (odlad) regnbågsforell som röktes och avnjöts vid fiskeplatsen.


För vår del var det första gången vi besökte Kalajoki för att bada, har talat om det i många många år men det har aldrig blivit av förrän nu. Vattenparken var riktigt trevlig, och barnen njöt i fulla drag, trots det lite ostadiga vädret.


Nåt dopp i havet hann vi inte med denna gång, bara ett snabbt "känna-på-vattnet" innan vi lämnade Sonen och de andra på campingen körde hemåt tillbaka.


1 kommentar:

Anna, Fair and True sa...

Hur går det förresten med er dotten och kompisar? Har barn med ADHD ibland problem med kompisrelationer? Hoppas det är okej att jag frågar!