måndag 24 augusti 2009

Livligt veckoslut

Veckan är slut, och jag kan konstatera att vi hann med en hel del under det gångna veckoslutet.

Dotterns ridlektioner kom igång efter sommaruppehållet, och hon red sin timme på fredagkväll i varmt och skönt väder. På kvällen for vi alla iväg till Juthbackamarknaden (årligen återkommande jättestort och jättepopulärt utomhus "loppis"-evenemang i grannstaden, pågår från fredag kväll, med tjuvstart redan fredag morgon har jag hört, fram till lördag kväll). Jag hade hoppats på att få fara ensam i lugn och ro, för att kunna strosa omkring och kolla in försäljningsborden och prata med vänner och bekanta som brukar finnas i massor där, men tji fick jag. Nu har jag dock svurit dyrt och heligt på att i nästa år far jag på egen hand!! Vi hann gå där en dryg timme innan mörkret föll.

På lördag morgon var det tidig uppstigning, skickade iväg Far & Son till fotbollsplanen där det spelades turnering lördag-söndag. Sonens lag hade 3 matcher under lördagen, den första började 8:30 och den sista 16:40. Två vinster och en oavgjord match blev dagens saldo. Mellan första och andra matchen skulle jag fara med honom på trumpetlektion. Det visade sig dock då vi stod utanför låst dörr att jag missuppfattat läraren, det var ingen lördagslektion den här veckan... Nå, jag fick återvända hem och fortsätta förberedelserna inför kvällens villafest. På väg till villan på eftermiddagen gjorde jag och Dottern en avstickare till Larsmo kyrka där vi närvar vid hennes tidigare skolassistent C:s vigsel. Vid 18-tiden dök alla våra villagrannar från viken upp på vår terass (ja nästan alla, utom Pappans kusin S som jobbade) och vi hade sen en toppenfin terrasskväll med sol, ordentlig sommarvärme, spegelblankt vatten och massor massor med god mat och gott att dricka till. Vi åt så vi nästan sprack, pratade, sjöng, skrattade och njöt av samvaron. Mysigt blev det också sen när det blev mörkt och vi fick tända ljuslyktor på bordet. En fin kväll på alla sätt!!




Efter all mat på lördag kväll kändes det helt rätt med lättlunch på söndag...

Idag, söndag, var ungarna helt upphängda och nersläppta, påstod att de hade trååååkigt och därför hittade de på en massa hyss. Vi fick totalt nervfel med dem, och var på vippen att sätta dem i bilen och åka hemåt på eftermiddagen då en för oss främmande båt kom till stranden. Det visade sig vara en arbetskollega med fru, och vi fick glädjen att bjuda dem på eftermiddagskaffe på terassen, som även idag var solig och varm. En extra krydda på det hela var att en havsörn flög lågt över våra huvuden och for utåt mot fjärden. Bäst som vi satt där kom det fler gäster: mina föräldrar och ett par bekanta till dem tittade in och fick även de en kaffekopp. Så tack vare dem alla lugnade situationen ner sig och vi fick en bra eftermiddag.


Jakky tar hand om resterna efter ungarnas ägg-på-sked-i-munnen-lek...



Det röda guldet har börjat lysa på bergsknallarna!

4 kommentarer:

Jemayá sa...

låter som en toppenhelg! Åhh, jag skulle också vilja se en havsörn!! Var hade du kameran :)? Nä, nuuu måste jag börja göra pappersarbeten!!! kram, trevlig vecka!!

Emmama sa...

Skön helg men hiiimla barn som ger mamman nervbryt! :D Underbart hur du skriver om det, befriande att läsa! :) Stor kram, ha en skön vecka!

StrandMamman sa...

Jemayá: Jag satt ute och drack kaffe med gästerna och kameran var inomhus då den seglade över, så tyvärr tyvärr blev det ingen bild denna gång. Kämpa på med dina papper!!

Emmama: Ibland mindre nervflimmer, ibland mer, som t.ex. ikväll..... Skönt att kunna "blåsa ut" lite av det här på bloggen! Kramis!!

Taina sa...

Loppis är ju bara för roligt och jag går också helst själv!

En fest "på villan" (så finlandssvenskt uttryck) låter mysigt och ni hade ju tur med vädret.

Kramar