onsdag 11 februari 2009

Musik & koncentration

Hade idag förmånen att på arbetets vägnar få delta i en föreläsning om adhd. Väldigt bra föreläsare, som på ett lugnt och sakligt sätt presenterade särdragen för ett adhd-barn (en ungdom) och gav tips om olika förhållningssätt. Mycket av det hon sade känner jag till sedan tidigare, men jag fick också några aha-upplevelser. Som t.ex. att för en del av de här barnen/ungdomarna kan det vara frustrerande att ha helt tyst runt omkring sig då de ska koncentrera sig på nåt, typ läxläsning, de blir rastlösa av tystnaden. I stället kan de koncenterar sig mycket bättre genom att samtidigt spela musik i sin mp3-spelare. Det var nytt för mig! Vi brukar tjata på Dottern att stänga av musiken då hon sitter i sängen med sin läxbok...

I morgon bitti ska jag och några medarbetare på kurs till Vasa, en utbildning vi går som vi har föreläsningar i en gång per månad. Vet ännu inte om han som brukar ställa upp som chaufför kör imorgon, han var på en tandoperation idag. Om inte, så blir det jag som kör... kanske bäst att gå och lägga sig i tid, vi startar 7:30.

Inga kommentarer: