torsdag 12 februari 2009

Kommer hon att sova?

Dottern har en period med "uppestigarnätter" igen. Vilket innebär att hon vaknar och stiger upp mitt i natten, fixar nåt att äta/dricka och sätter sig framför tv:n och ser på en dvd... klockan brukar då vanligen röra sig kring 4-snåret. Eftersom hon också tänder belysningen i halva huset och lampan i hallen lyser rakt in på Pappans sänghalva brukar han ofta vara den som vaknar och går och tar itu med henne. Tar henne tillbaka till rummet (ibland går det lugnt till, ibland börjar hon ropa argt), och lägger sig själv på hennes sängkant och sova för att hon inte ska kunna smita upp igen utan är tvungen att somna på nytt. Ibland sker denna procedur redan i samband med nattningen på kvällen, de gånger hon varvar upp i stället för att komma till ro. Få se hur det blir i natt, igår vaknade hon 1-tiden då jag gick och lade mig. Eftersom jag skulle till Vasa på morgonkvisten vägrade jag att gå och lägga mig med henne, behövde få ordentlig nattsömn. Vet inte om hon sov eller var vaken fram till kl 4 då Pappan hittade henne med Nintendo-spelet i sängen... Det som jag har hittat i Pappans säng två morgnar i rad då jag vaknat är inte han själv, eftersom han sovit i Dotterns rum, utan en fyrbent stor lurvig sak som sett sin chans att få ligga bekvämt med huvudet på en kudde!!

Drabbades av vinterns första ordentliga förkylning idag, trött och "tjock i huvet" då jag satt på föreläsningen i Vasa, nyser och snörvlar, bläää.... MEN! Min hosta är alldeles på slutrakan - som vanligt har jag hostat i 2 månader, inga mediciner brukar ju hjälpa utan den tar den här tiden på sig och sen är den borta. Hoppas att det tar minst ett år tills nästa gång igen.

Jag kom hem från Vasa kl. 17 idag. Började en timme senare gå igenom Dotterns mattebok tillsammans med henne inför morgondagens prov, det tog ända till 20.30 och då hade jag huvudvärk... Pappan hade farit iväg till ett möte (igen...), Sonen hade en kompis här vilket stressade Dottern, hunden ville leka och gå ut på promenad, sen skrek Sonen att han var hungrig och skulle ha nattmat - och jag skulle försöka få Dottern att förstå sig på bråkräkning, puuuhh... Ett stort problem är ju att hon har så svårt med huvudräkning vilket har med adhd:n att göra, inte tycker ju ni eller jag, eller hennes kompisar, att det är nån konst att räkna 9 minus 5 eller 3 plus 4 i huvet, men det har hon svårt att klara av, sina 11 år till trots. Stackarn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hallåj!

Ja jag har precis hittat din blogg tack vare Emma och trots att jag inte vet vem du är så tycker jag att det är så roligt att läsa och följa bloggar som är från hemtrakterna! :) Hoppas att det är okej?! Krya på dej med förkylningen! /anki

StrandMamman sa...

Anki: Det är okej! Lycka till med träningen!

Jemayá sa...

Jag var ju på föreläsning om månens påverkan - kanske den också gör din dotter oroligare - fast nu borde den inte mera påverka då den är i avtagande...men du kan ju lite följa med om en tre veckor om hon blir oroligare. Sen kom jag att tänka på en annan sak - ni hade visst röd vägg i hennes rum? Färger påverkar ju människor och rött är en aktiverande färg - kanske inte det allra bästa för en överaktiv flicka som ska somna in....bara att tänka på! Vad fin väska du hade (svart-vita) och jag skulle också vilja se Evita!!!! kram

Saltistjejen sa...

Å hoppas att hon snart kan sova bättre igen. Det är tungt med uppenätter.
Och krya på dig!!!
Kram!

StrandMamman sa...

Jemayá: Det har gått bättre några nätter nu igen, så jag vet inte vad jag ska tro på. Jo väskan är fin, men den är ju Dotterns, hon vet inte att jag hade lånat den.... Evita var jättebra!

Saltistjejen: Jo det blir tungt och man blir arg, då man vet att man har en lång arbetsdag framför sig... men det är bara att kämpa på.