torsdag 26 februari 2009

Fredagstema: Oumbärligt

Fritt ur hjärtat alias Simone har som sitt sista fredagstema valt Oumbärligt. Det är Simones sista fredag, tack ska du ha för de intressanta teman du valde åt oss! I mars är det Erica som kommer att välja vad vi ska visa och berätta, temana kommer jag att sätta in i högerkolumnen då jag får reda på dem.

Efter nästan en vecka hemma hos Londonmamman och i hennes kök har jag kommit underfund med en sak som nog är oumbärlig för mig, som hon inte hade, nämligen disktrasa! Visst går det att torka med papper eller med handduk, men en fuktad disktrasa använder jag många många gånger per dag för att torka bort smulor från arbetsbänken, matrester från matbordet, smuts från spisen, kladd från kylskåpsdörren, ... nej, jag skulle nog inte klara mig utan den! Oftast köper jag vanliga enfärgade trasor, antingen styckeförpackade eller på rulle så att jag kan klippa åt mig en ny efter behov, men det här temat till ära begav jag mig idag ut på shopping och skaffade mig två nya fina: det blommiga från Lenas Shop, den enfärgade är en eco-disktrasa från Galleri Ann.



En annan sak som tyvärr blivit oumbärlig är min telefon, för tillfället en Nokia E71. Hur klarade man sig förr utan mobiltelefoner.... Min första mobiltelefon fick jag som arbetstelefon våren 1992. Den jag har nu är också en arbetstelefon, men med s.k. dubbelkort som gör att jag har två anslutningar i en och samma telefon, och kan således använda den både för arbetet och som privattelefon. Sms sänder jag ofta, på min fritid, sååå behändigt, fast ibland borde man ju nog skärpa sig och ringa i stället... Kalenderfunktionen är ett måste, utan den vet jag inte vad jag ska göra och när... den är synkroniserad till datorns kalenderfunktion och uppdateras automatiskt bägge vägar. Liksom kontaktfunktionen och e-posten. Internetkopplingen fungerar utmärkt, och tack vare den kan jag ju också närsomhelst och varsomhelst läsa vad ni andra har satt upp för fredagsteman :)) Radion använder jag inte, och musik laddade jag själv över från min dator för första gången igår, duktig! Ungarnas första fråga var om det finns spel i min nya telefon (köpte den till jul), men sånt använder jag den nog inte till. Kameran har jag lärt mig att använda, och jag kan filma små snuttar, och jag har t.o.m. lyckats överföra dem till datorn! Och så använder jag den som klocka, använder inte längre armbandsur. Räknaren använder jag ibland, liksom anteckningsfunktionen och jag skriver också ibland kortare dokument, men inte så ofta, tangentbordet är ju väldigt litet. Tangentbordet var bättre på de två Nokia Communicator som jag hade innan, men den här modellen som är så mycket tunnare och lättare passar mig mycket bättre då jag rör mig på jobbet och hela tiden har den med mig. Inbyggd gps finns också, men den har jag inte testat, hittar bra här i trakten på egen hand eller med den gps vi har i bilen. Sen finns en hel del andra funktioner också men jag använder nog inte alla möjligheter fullt ut.
Jaaa-aa, det var länge sen en telefon var en telefon... men som sagt, den går faktiskt också att ringa med!
Sen finns det förstås en massa andra prylar som är oumbärliga för mig, såsom t.ex. tvättmaskinen, men dem tänker jag inte skriva om idag.
Övriga fredagsbloggare, såväl gamla som nya, finns som vanligt i högerspalten.

17 kommentarer:

Taina sa...

Vad ska man göra utan sin mobiltelefon?! Bli tokig kanske? HAHA.Min, en Blackberry, är suverän på ALLA plan. Till och med att ringa med. Och det där med disktrasa. Det är ju nästan omöjligt att hitta det här. De använder små svampar istället och hur i helsike fångar man upp smulor med en sådan?
Ha en trevlig helg ;)

Erica sa...

Håller med om att disktrasor är väldigt praktiska. Jag använder också sådana jämt :)

Och mobiltelefon... ja, tänk egentligen vad den blivit oumbärlig i samhället :) Men det är väldigt praktiskt att kunna meddela sig var man än är :D
Och det här med att den minsta funktionen med dem nu för tiden är att ringa med, är rätt komiskt egentligen ;)

Hoppas du får en bra dag!

Fritt ur hjärtat sa...

Hm, utan disktrasor. Håller med det är nog oumbärligt;-) Telefonen därmot den håller jag på avstånd...fick en av en kompis när min gamla var för dålig, jag vägrade köpa ny. Är gift med en man som aldrig skickat sms och vars mobil man behöver bygglov för;-)

Grekland nu sa...

Oj, vilken avancerad telefon du har.Jag köpte visserligen en ny häromsistens, men jag gör ingenting annat med den än att ringa och använda den som väckarklocka. Men jag håller med dej, oumbärlig är den nog ändå. Och visst, disktrasan är en fiffig uppfinning som är svår att klara sig utan!

StrandMamman sa...

Taina: Men det fina är att man kan sätta telefonen på ljudlöst då det behövs, och jag använder ingen signal alls för inkommande sms eller e-post, för man behöver inte reagera omedelbart på allting hela tiden.
Små svampar... låter lika konstigt som att man inte har diskställ i skåpet ovanför diskbänken... :))

Erica: Heja disktrasan! Och mobilen!
Ser fram emot dina teman i mars!

StrandMamman sa...

Fritt ur hjärtat: Det är mångfalden som gör livet intressant!! Och disktrasa vill vi ha! Ska jag sända dig min eko-trasa?? :)

Grekland nu: Du använder din telefon på ett mycket förnuftigt sätt! Ha ett bra veckoslut!

Anonym sa...

Det var en rolig tolkning! Självklart är disktrasan en oumbärlig sak.
Vad gjorde man utan den?

Ha en skön helg!

Moster Mjölgumpa sa...

Tvättmaskinen ja, den skulle nog kunna få ett eget inlägg.

Sparkling sa...

jag undrar verkligen vad man gjorde innan mobilen haha, jag vet inte vad ja skulle göra utan den. det känns inte bra när man glömt den hemma. jag använder min mest till att smsa och ringa, sms är verkli9gen en himla bra funktion.

Västmanländskan sa...

Hi,hi - disktrasan var ju en lite oväntad sak, men faktiskt ganska oumbärlig när man tänker på det,

Jemayá sa...

Vilken snärtig telefon du har :) - och snygga disktrasor!! Jag beställde någonstans ifrån en som skulle räcka länge och bli fräsch tillbaka efter att man tvättat den med tvätten, pyttsan. Du kan ju hålla oss underrättade om den är lite mera långlivad än de vanliga. Jag vet itne heller hur jag skulle klara mig utan sms - har sällan ork på kvällen att prata i telefon och dagstid jobbar ju de flesta (och jag också numera :) så då blir det inte heller pratat, men ett sms hinner man alltid slänga iväg! kram

Anna, Fair and True sa...

Vet inte om dina Londonvänner är svenskar eller britter men britter använder i alla fall disktrasan till att diska med vilket jag tycker är jättekonstigt! Vad torkar de upp med då? Vad använde dina vänner?

Jag skulle vilja ha en iPhone men min nuvarande telefon är inte jättegammal så jag får väl stå ut ett tag till! :) Sms, mejl, kalendern och att ringa förstås är det jag använder den till. Och kameran och radion. Men hade jag en iPhone skulle jag använda den till allt! :)

Fritt ur hjärtat sa...

Jag ska absolut ha en ekotrasa, har bara inte hittat någon än!

Marianne sa...

Du hittade verkligen en oumbärlig sak som man inte ens tänker på - disktrasan, allas vår vän! Vad vore livet utan den?

Min kära telefon kan inte jag heller vara utan, fast min är inte alls så avancerad som din. Fast den är fin, en designer-Nokia som kom för några år sedan. Och jag har den inte mer än att ringa med och något enstaka sms. Plus väckarklockan. Har försökt lära mig använda kalender och anteckningar, men det vill sig bara inte. Papper och penna är det som gäller för mig i de lägena. Och kameran använder jag alltid den riktiga, inte telefonens.

Kram!

StrandMamman sa...

Marskatten: Länge leve disktrasan :))

Moster Mjölgumpa: Jag har faktiskt haft bild på min tvättmaskin i ett inlägg nån gång ifjol... :)

Sparkling: Jag gillar sms jättemycket, tycker det är en bra uppfinnning!

Västmanländskan: Jag visste inte att den är oumbärlig förrän nu då jag märkte att väninnan inte har en!

Jemayá: Få se om det är en likadan trasa jag har köpt som den du hade?? Den här ska också gå att ha i tvättmaskin eller i diskmaskinen. Ska hålla dig underrättad. Men det kan ta en stund, jag började med den blommiga :)

Anna: Londonmamman är finlandssvensk, pappan är britt. De torkar med hushållspapper. Men de använde nog diskborste.

Fritt ur hjärtat: Hör att jag borde sända min åt dig... :)

Marianne: Det är väl nog så med telefonerna att börjar man använda en del av de funktioner som finns så har man svårt att återgå till en "vanligare" modell, så är det åtminstone i mitt fall. Körde länge med telefon + pappersfickkalender, men det blev jobbigt att ha dem + mappar, pennor och ibland en massa löspapper i händerna då jag går mellan olika avdelningar på jobbet, så allt-i-ett-telefonen är en rationaliseringsgrej för min del. Telefonkameran använder jag inte ofta, bara om det dyker upp nåt jag vill fota och jag inte har kameran med. Exempelvis i lekparken i London, då Pappan hade kameran med sig på cykelturen.

Anonym sa...

Oj, oj, oj!!! Hade val aldrig trott att mitt disktrasefria kok skulle fa sa manga kommentarer!!! ;) Maste ta o forsvara mej. Jag borjade tycka att disktrasan ALLTID luktade o stank i mitt kok, en orsak var val att min man aldrig skjoljer ur den...sa jag slopade den helt o hallet o har istallet satsat pa att inhandla tjockt o bra hushallspapper som man kan skolja ur, vrida ur o torka med o sen SLANGA innan den hinner stinka!! Sag oxa pa ngt program var de visade hur mycket bakterier som finns i disktrasor, hjaaalp (~jag har stor fobi for magsjukor!). Sa darfor finns det ingen...jag har faktiskt en eko i skapet, ska ta fram den nasta gang Strandfamiljen kommer :) :). Och maste medge att de fina disktrasor som finns har i butiken faktiskt far en att vilja ha en, om sa bara till prydnad i koket...kanske en bra fodispresent at Strandmamman?hmmmmm.

Och det gar att leva utan mobiltelefon, men varfor forsoka???

kramar fran disktrasefria/ bra hushallspapperanvandaren Londonmamman. ;)

Anonym sa...

Love you!! Med eller utan disktrasa!
Kramisar, StrandMamman