fredag 20 februari 2009

Fredagstema: Kaffe

Tack Simone (=Fritt ur hjärtat) för att du valde kaffe som tema för den här veckans Show and Tell! Egentligen är det ganska komiskt att jag tackar för ett sånt tema, eftersom jag definitivt inte är någon kaffemoster, dricker kaffe mycket sällan - mest då jag blir bjuden nånstans eller om jag själv bjudit gäster, och så ibland på jobbet på möten eller på förmiddagskafferasten. Går jag på café/kondis tar jag hellre en cappuccino eller en kopp té än kaffe. Pappan dricker mycket kaffe på sitt jobb, men här hemma kokar vi aldrig åt oss själva, brukar skämta om att vi alltid är tvungna att torka damm av kaffekokaren då det kommer gäster :)

Orsaken till att jag blev glad över temat är att jag faktiskt har en del egna bilder att visa upp! Bakgrunden till de bilderna är att vi i samband med vår första resa till Colombia (1998) hade möjlighet att besöka Hacienda Coloma i Fugasugá, en bit söderom Bogotá. Ahaa! säger kanske någon och tänker "Café de Colombia"! Så rätt så! Det colombianska kaffet är ju världsberömt, och landet en av de ledande kaffeproducenterna i världen!

Coloma är en liten kaffeplantage en bit söder om Bogotá. Vi fick en kort presentation på spanska av processen (presentationen tolkades till finska för oss av vår medföljande kontaktperson i Bogotá), tyvärr var det ingen aktivitet i själva fabriken just då pga. lunchrast (siesta...) men en bild på en av "mackapärerna" blev det i alla fall.



Vi gjorde också en rundvandring och fick se en del av kaffebuskarna. Bönorna skördas då de är röda, just då när vi var där var de mestadels gröna ännu, ett par röda bönor syns på den andra bilden ifall ni tittar riktigt riktigt noga.


Utanför fabriken låg rostade bönor på tork i solskenet - det bruna guldet rann mellan mina fingrar!



Hacienda Coloma tillverkar inte bara kaffe, utan också kaffelikör. Här serverades vi smakprov, mmmmmmm!!!!



Den likören var såååååå god, så några flaskor följde med hem från haciendan, och sen köpte vi ytterligare någon från den lokala supermarketen Superley i köpcentret Unicentro i Bogotá (det köpcentret var förresten på sin tid, då det byggdes, störst i sydamerika!). Resterna, dvs tomflaskorna, står kvar som minne uppe på vitrinskåpet hemma i vårt kök - skulle gärna vilja ha nya, fyllda flaskor men det är väl dyrt att åka på inköpsresa...!!



Sällskap uppe på skåpet har flaskorna av några andra prydnadsföremål från Colombia, och av en kaffekvarn från Holland (ursäkta den dåliga bildkvaliteten, det var tungt att fotografera uppåt och jag lyckades inte göra några fina inställningar på kameran...)


Ett annat minne från Colombia är ett par påsar med kaffebönor i köksskåpet. Inte Colomas kaffe, utan ett märke som heter Oma. Bönorna använder jag ibland som dekoration, och kaffedoften - ja en del av den finns faktiskt kvar än, fastän de här påsarna har några år på nacken! Barnen har också fått ta med sig kaffebönor som utställningsmaterial då de hade landspresentationer på dagis.



Nuförtiden hittar man också colombianskt kaffe i butikshyllan här, bl.a. från finska Paulig.



Som avslutning på denna Show and Tell en bild av en kaffeböna av annat slag, nämligen det lilla kaffeböna-guldhängsmycke med smaragd som vi köpte åt Dottern som minne av hennes hemland!


Ha en bra fredag, och kika gärna in till de andra fredagsbloggarna också, listan finns som vanligt i högerkolumnen. Det har kommit flere nya namn på min lista de senaste veckorna, skoj med nya bloggare! Själv kikar på de andras inlägg vid senare tillfälle, för själv är jag idag upptagen med annat skoj i London :))

14 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Förstår att du gillade det temat! Vilket minne, vilka foto och vilka souvenirer. Tack för att du delade med dig av dem.
En kaffekvarn står på min "villha" lista, men det står rätt mycket på den så vi får väl se....
Hoppas ni har det bra!

Anna, Fair and True sa...

Duktig med inlägg fast du är i London! Antar att du förinställt publiceringen?
Det var kul att få höra om er resa till Colombia - är det där ifrån dottern är alltså? Har inte följt din blogg från början så jag har missat det.
Men hörru förresten, cappuchino är ju också kaffe! :)
Trevlig helg!

Moster Mjölgumpa sa...

Det verkar som om vi har samma kaffevanor du och jag.

Anonym sa...

vilket kul inlägg!
och det där hänget var otroligt fint, jag har själv kikat lite efter ett hänge i form av en kaffeböna, men inte hittat nåt lämpligt än.. jag får helt enkelt åka till colombia :)

Annika sa...

Ännu en gång bevis på hur LIKA vi är.
Jag är ingen kaffemoster heller...Dricker bara kaffe när jag går bort på besök, eller har svenne-klubben här. Annars dricker jag aldrig kaffe!
Gillar dock caffe latte...mycket!!
Men, det är klart att detta är temat för dig!!! DU som har sett hur det går till i Colombia up close and personal!!!
NU hoppas jag att ni har en toppensemester i London.
KRAM!!!

Anonym sa...

Tack för en fin och trevlig berättelse!
Så kul att ni har fått se en kaffeplantage!
Jag har också gamla kaffekvarnar, en från min mormor (från Maxmo) och en från min farmor (från Oravais) - som de använde dagligen.

Ha en bra helg!

Mia sa...

Vilken underbar resa ni har gjort. Tack för att vi fick ta del av den!

Grekland nu sa...

Spännande att få höra om er resa! Kaffelikör har jag aldrig smakat, låter ju gott!

Emmama sa...

Åh, vi har skrivit lite på samma sätt denna gången, vad kul! Min story är dock från Kenya så kom gärna och kolla på den. Ha en skön helg!

Taina sa...

Paulig, oj vilka minnen det väcker hos en. Mummu i Finland drack det. Tusen tack för ett jätteintressant inlägg och det där smycket, otroligt fint. Vilket minne!
Ha en mysig helg!

Sparkling sa...

kul att se bilderna och höra lite om resan =)

Västmanländskan sa...

Vilka fina bilder!

Marianne sa...

Så spännande! Har ni alltså bott i Colombia? Eller har ni adopterat där? Härliga minnen har ni hur som helst, det märks. Jätteroligt att få följa med på resan!

StrandMamman sa...

Ett gemensamt svar till alla som kommenterat:
Tack för era kommentarer! Det var ett roligt inlägg att göra, och som svar på någons fråga: Ja, jag skrev det före vår resa och satte in publiceringsdatum på förhand.
Vi har adopterat bägge barnen från Colombia, våra resor dit gjorde vi i feb-mars 1998 och jan-feb 2001.

Hjärtligt välkommen till Västmanländskan, tror inte att jag sett dig på min sida tidigare?!