lördag 11 juli 2009

Ro, ro...

Nej det är inte mor som ror och far som är rar (minns ännu så väl raderna som jag lärde mig läsa ur fasters läsebok uppe på vinden, i det som nuförtiden är mina föräldrars sovrum men som då var hennes rum, och jag ser också illustrationen framför mig!) utan just nu är det Sonen som ror med Pappan som passagerare. De är på väg ut mot måsklippan för att se om det kommit nån fisk i kassen. Och eftersom jag själv sitter på kvällsterassen (med ett glas rött framför mig på bordet...) så hör jag konversationen och hör också måsarnas skrikande (för mig är alla måsfåglar just "måsar", oberoende av om de är tärnor, måsar eller nåt annat liknande) då de närmar sig klippan. Få se om det blir nån fångst. Och om det blir så är det ändå inte säkert att vi får tillreda nån fisk i morgon, för Sonen - Affärsmannen har dealat med Pappans fastrar uppe i byn om att de köper fisk av honom för 2 euro/styck...
Det var en glad och hes Dotter som kom springande mot bilen då vi hämtade henne mitt i dagen. Hon hade mycket att berätta, och var nöjd med lägret även om det varit kallt och regnigt. Vi for hem via stan så hon fick ta en varm och skön och efterlängtad dusch, och jag fick reda upp hennes packning och starta tvättmaskinen.
Vi hann inte vara lång stund här på villan innan syskongrälet var i full gång, och vi kunde snabbt konstatera att normallivet har återvänt... Det var en märklig känsla i morse då jag kände mig nästan lugn och harmonisk efter veckan som gått och samtidigt var lite spänd på hur tillvaron skulle te sig då hon kommer tillbaka hit, förstod att lugnet inte skulle vara länge till.
Nu kommer de i land, få se om de har nåt med sig... nä, ingenting idag. Men det tycks bli en tur med XRX-båten, "Lill-Viggen" i den stilla sommarkvällen, som har ett silvrigt skimmer på himlen och vattnet. Här far de iväg:



Verkar som att Dottern har somnat på soffan... förstod att det var en rätt kort natt förra natten, så hon har att ta igen. Dessutom är hon förkyld, hostig var hon redan under Danmarksresan, och det har inte gett med sig i kylan och fukten på lägret.



Fyller på mitt glas och viftar undan myggorna... skön lördag kväll på Stranden!!

3 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Åh så härligt det låter (utom sjukt batn) Bilderna är fina. Imorgon åker jag! Som jag längtat. En vecka på "min" ö. Sedan är jag tillbaks i verkligheten ett tag igen Men den veckan ska jag cokså vifta myggor och fylla på rött:-)

Marianne sa...

Så vackert ni bor!

Kram!

StrandMamman sa...

Fritt ur hjärtat: en lång natts sömn drev hesheten och hostan på flykt! Hoppas att din semester blir riktigt skön ute på ön!

Marianne: Tack!!!