fredag 18 februari 2011

Qu´est-ce que c´est?



Vi har haft besök av dessa tre franska damer på jobbet den här veckan. Franska läste jag i gymnasiet en gång för länge länge sen, och sen dess har jag inte haft nåt med språket att göra. Märkte att jag förstod nåt enstaka ord, så då jag kom hem på kvällen efter att ha ätit middag med dem sökte jag fram min franska grammatikbok från gymnasietiden. Hittade den i bokhyllan närmast min säng - förstår inte varför kunskapen inte smyger sig in i hjärnan nattetid?? DET skulle ju vara effektivt utnyttjande av tiden! Började bläddra i den och fräscha upp kunskaperna, men men... det tog inte alltför lång stund innan ögonlocken föll ner. Och jag sov sött utan att böja ett endaste franskt verb på hela natten :)

Damernas engelskakunskaper var inte mycket att skryta över, endast en av dem kunde prata engelska och fick tolka för de två andra (varav en var rektor för den skola de kom från). Men jag måste skryta på hur modiga de var: Den här veckan har bjudit på tuff vinterkyla, 20-28 grader, men det hindrade inte dem att anta utmaningen att ta ett vinterbad i en vak! Nej, jag var inte med dem vid det tillfället, jag vägrar pröva på sånt, vill ha varmt och skönt i vattnet om jag ska doppa mig! Tacka vet jag Medelhavet :))

På tal om att simma i varmt vatten: Kanarie-föräldrarna rapporterar att de också har 25 grader, men med plustecken framför! De har det bara bra, och har den här veckan haft vänner hemifrån på besök.

Inga kommentarer: