fredag 18 februari 2011

Fredagstema: Min mobil/dator/padda

Fredag igen! Veckorna bara ruuuuuusar förbi, men just nu gör det mig inget för jag önskar att tiden snabbt skulle rusa fram några veckor så vi skulle slippa den här äckliga kylan och allt för långa vintern. Det blev ju vinter redan i november, och här sitter vi ännu med temperaturer som i en veckas tid rört sig nära -30 strecket, uffff.... Alla suckar och stönar och har fått nog, vi vill ha VÅR, och vi vill ha det NU!!! Basta!

Annika i Reston sitter redan på sitt deck och bloggar om det tema hon har valt åt oss idag, själv har jag snurrat in mig i en varm filt i soffan, med yllesockor på fötterna. I famnen har jag min laptop, som är min arbetsdator som jag dagligen släpar med mig hem eftersom jag jobbar rätt mycket hemifrån kvällstid. På locket har jag satt fast en sån där dekorationsbild som man kan ha på sin dator, vet inte om den har nåt skilt namn? Nåväl, tyvärr ser jag inte själv bilden då jag jobbar, men de som sätter sig på andra sidan mitt skrivbord ser den, och ni ser den på den här bilden. Skulle jag/vi vilja sitta på en av de stolarna på den stranden?? För min del är det inte svårt att svara på den frågan, det blir ett rungande JAAAAA!!!

Mobiltelefonen, just nu en Nokia E71, skulle jag inte klara mig utan, den hör till livets oumbärliga ting. Den är kombinerad arbetsmobil/privatmobil, synkad till servern på jobbet och håller mig up to date med kalenderbokningar, e-post, kontakter mm. Surfar, sms:ar och facebookar på den, läser nyheter och kollar väder, lyssnar sällan på musik, kikar i (era) bloggar men bloggar inte från den, det är nåt som strular där så jag får inte fram de rätta rutorna. Kikar ibland på nåt youtube-klipp, eller nåt på svtplay men rutan känns lite liten för det. Och: ringer från den nån gång emellanåt!!

iPad:en eller paddan har jag för jobb-ändamål, men den ligger tillgänglig här hemma också. Pappan har fastnat i Solitaire, Sonen i Smurfspel och flera andra skojiga appar, medan jag då jag nångång lyckas få komma över den söker recept, läser nyheter, kollar nåt tv-avsnitt eller spelar Mahjong :)

Jag gillar teknik, tänk vilken fantastisk utveckling vi har fått vara med om bara under vår korta levnadstid! Och jag är jättenyfiken på vad som komma skall, och det känns väldigt spännande att få se om det som den här filmen - A Day Made of Glass - visar kommer att bli verklighet inom en nära framtid; jag tror själv att vi går i den riktningen och vill väldigt gärna vara med och pröva på allt!

4 kommentarer:

Taina sa...

Både läskigt och läckert på samma gång i den där filmen. Visst kommer tekniken att utvecklas enormt framöver och det är spännande. Ibland kan jag dock uppleva den jobbig då vi alltid finns anträffbara och ursäkter om att inte vara det finns liksom inte längre.

Jag har ju också Paddan och håller precis på att lära mig den. Tänker faktiskt köpa boken för dummies för det finns SÅ mycket jag inte kan eller känner till vad gäller iPad's funktioner.

Ha en fin helg!

KRAMAR

Musikanta sa...

Det blir nästa inköp - en I-pad. Verkar spännande. Kul med bilden på datorlocket. Håller just nu på att försöka lära mig lite mer om bildredigering på Photohop. Finns ju flera bra kurser på nätet.
En skön helg önskar jag dig och familjen!
Ingrid

Annika sa...

Idag sitter jag inte ute, kan jag berätta...
det blåser kallt. Blåsigt som f-n är det och bara 9 grader varmt...
En ipadda ska jag nog skaffa ngn ggn, men inte än.
Kram!!!

Anna, Fair and True sa...

Nu blir det också en padda för oss, nu när den nya kommit.