fredag 11 februari 2011

Fredagstema: Mina kvarter

Dags igen för fredagstemat, Annika i Reston vill att vi den här veckan ska ha "Show and Tell" om I mina kvarter.

Visst vill ni väl först veta var det är jag finns? Ledtråd: Klicka upp bilden och sök en rund röd ring på den finska västkusten, i det s.k. Svenskfinland, i landskapet Österbotten!



Sådärja, då har ni förhoppningsvis lokaliserat staden som inte grundades av Jakob (de la Gardie) utan av hans änka Ebba (Brahe), eftersom han själv hann dö innan grundandet.

Mina kvarter ligger 2 km söder om torget. Det allra närmsta området består uteslutande av bostadshus byggda på 1970 - 1980-talen. Och nu tänker jag inte berätta mer utan ni får själva se er omkring! Föreslår att ni börjar här i gatuhörnet, gissar att många känner igen det gulaktiga tegelhuset från bilder här på bloggen ;)


Visa större karta

Kartbilden är några år gammal, för den gröna bilen framför huset är min gamla bil :)

Länkar till andra fredagsbloggare finns längre ner i högerspalten.

5 kommentarer:

Annika sa...

Japp, här anmäler sig en som känner till Österbotten, svenska österbotten iaf, som hand i handske. HIHI!
Har dock inte tillbringat mkt tid i norra österbotten, men det får vi väl råda lite bot på :-)
KUL med kartan där. GILLAR!!
KRAMAR!!

Malin sa...

Vilket härligt område, med mycket natur runtomkring. jag bor ju i Florida och gillar det på jättemånga sätt, men just naturen saknar jag!

Grekland nu sa...

Vad kul med din "levande" karta! Ser fint och grönt ut - fast just nu kan jag väl tänka mej att det mest är vitt?? Jag har aldrig varit i den här delen av Finland men skulle gärna åka dit!

Bejla sa...

Kul idé med gåturen! :-)

Lotta sa...

Vilket roligt tema detta har varit och så kul att ta sig runt världen och kika in i alla hemmakvarter! Kul idé med kartorna, tycker jag! Som geograf vill jag ju gärna veta var jag befinner mig :-)