fredag 24 april 2009

Fredagstema: Övergivet



Övergivet. Jag blir så ledsen över hus som lämnats tomma, ensamma, övergivna. Spår av spetsgardiner i fönstren visar att här har bott någon. Någon som levt sitt liv i huset. Kanske ensam, kanske med familj. En gång i tiden har huset varit nytt, fint, älskat, levande. Det har fått uppleva olika händelser, vardag, glädje, sorg. Det har målats, haft en trädgård, ett sammanhang. Det har haft en trappa. Kanske där har suttit en katt på trappan och slickat sin päls i solskenet. Folk har gått in i huset, ut ur huset. Slutligen har någon gått ut ur huset, genom dörren, nerför trappan. Och aldrig gått in tillbaka. Vad hände???
Bilderna är av två små hus i vår stadsdel. De är övergivna, de ser ledsna ut, och jag som går förbi med hunden undrar hur det var, vad som hände....


Tack Västmanländskan för månadens sista Show and Tell! I maj är det Musikanta som tar över. Övriga fredagsbloggare hittar du i högerspalten.

12 kommentarer:

Emmama sa...

Tycker också det är SÅ spännande och sorgligt att se de där husen och fundera över vad som hände..

Fin tolkning!

Annika sa...

Jag har skrivit klart mitt tema, men lägger ut det imorrn.
Vi skriver om SAMMA sak, övergivna hus...
I Ö-botten ser man så många...
Det känns i hjärtat...
Kram!

underytanjag sa...

Ja så är det ju precis, gamla hus som liksom har en själ de ser så ledsna ut.

Grekland nu sa...

Samma känska har jag också för gamla övergivna hus (och skriver om det i mitt inlägg), visst är det lite sorgligt på nåt sätt. Trevlig helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Precis som du och de flesta verkar de som, får jag ont i hjärtat av tomma hus. Åker man i Dalsland och uppåt vill jag bara ha alla tomma övergivna hus, jag vill rädda dem! :-)

Mia sa...

Hus är återkommande i dagens tema! Visst vill man veta varför det inte finns någon där längre. Trevlig helg!

Taina sa...

Usch vad ledsamt att se dessa hus. Jag önskar det fanns människor som hade ork, tid och lust att fixa till dem istället för att bygga nytt. Alltför många gamla hus går en långsam och plågsam död till mötes.
Hoppas du får en trevlig helg!
Kram från ett SOLigt Connecticut :)

Norrsken och stjärnfall sa...

Jag håller med. Jag tycker också att det är enormt sorgligt att hus ibland bli övergivna. Jag funderar också på vad som gjort att hus blivit övergivna. Hade tänkt ha övergivna hus i mitt fredagstema men jag tog upp dessa små övergivna saker som min hund älskar och tycker är världens bästa fynd istället...vantar!

Anonym sa...

Mycket övergivna hus idag :-) . Trevlig helg!

Jemayá sa...

Tycker det är lessamt att folk inte hyr eller säljer de tomma husen - här i Jeppo har vi så många och i varje fall för en tid sen var det många unga familjer som gärna skulle ha hyrt ett litet hus. Använder ingen dem så förfaller de ju :(.

Västmanländskan sa...

Ja, så ledsna de ser ut, de stackars husen. Hoppas du haft en trevlig helg!

Anna, Fair and True sa...

Håller med dig! Man vill bara öppna upp, göra om, se till att någon flyttar in. Hus har också en själ liksom!