torsdag 2 april 2009

Fredagstema: Gult

Jakten på gult har börjat... ja det är alltså fråga om veckans Show and Tell, och Västmanländskan har bestämt att nu kör vi Gult!


Dottern var bjuden på födelsedagsfest hos en klasskompis i torsdags. Presenten paketerade jag in i gult Gustaf-papper, som jag hittade i mitt presentpappersförråd i klädgarderoben. Garderoben, ja - hittade jag nåt annat gult där? Svar: nej! INTE min klädfärg!


Jakten går vidare...

Det tycks vara nån annan som spanar intensivt också, med sina gula ögon....



Han, dvs. Tusse, tillbringar mycket tid utomhus nu i vårtider.

Ute ja - där har ännu inga vårblommor fått nån chans att sticka upp. Vill ni se vilka gula blommor jag brukar ha i min trädgård får ni antingen ge er till tåls och komma på besök senare, eller så kan ni bläddra tillbaka till 10 maj ifjol här i min blogg, då jag skrev "Gult är fult??" - och svaret på frågan då, liksom nu, är nej.

Blommor ja - jag hittar endast en gul blomma just nu, en gul tulpan tillsammans med sina kompisar, på gardinen i vardagsrummet:



Jakten går vidare...
Arbetsrummet är blått. Gills inte idag.
Dotterns rum är rött och vitt. Gills inte idag. Men eftersom jag hört att gult är en av modefärgerna sommaren 2009 köpte jag en liten gul väska åt henne i London, gräver fram den ur en låda för att få ett foto:


Sonens rum är ljusgrått. Gills inte idag. Men vänta - han har ju sitt namn på dörren, och visst är ju den mittersta bokstaven gul!



Jakten går vidare....
Ena köksväggen är ju faktist gul, inte klargul eller ljusgul utan en gul färg som är nånting där mittemellan:



Jakten går vidare....

I "mammas WC" finns inget annat gult än flaskan på golvet...



Jakten går vidare....

... och jag ger upp. Det blir inte mer gult än så inne i vårt hus. Resten finns på utsidan och där är det mörkt nu, så ni får inte se vårt gulbruna tegelhus i det här inlägget.

Jakt var det däremot i huvudstaden igår, vart man än såg så syntes folk som kom med sina byten - i kännspak gul kasse från Stockmanns! Nej, jag var inte en av jägarna, hann bara med en 7-minuters ronda på Sokos innan det var dags för tjejmiddagen. "Stora H" hade däremot hunnit jaga:


Over and out för den här fredagen!

Övriga fredagsbloggare hittar du i högerkolumnen.

13 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken rolig tolkning! Guljakt:-)
Inte mycket att finna i mitt hem heller, jag tror du vann;-)

underytanjag sa...

Intressant att se vad du kunde hitta, ha en bra helg!

StrandMamman sa...

Fritt ur hjärtat: Vinnaren tackar ;)

Underytanjag: Tack, ha det bra du också!

Taina sa...

Guuuuuuuud så bra skrivet! Jag älskar att gå på jakt och du hittade ju en hel del gult ;)
Men en fråga "mammas WC". Har du lyxen att ha en alldeles egen? Hihi
Kramen

Erica sa...

Vilken bra tolkning på temat gul :) Det enda jag kunde komma på var påskfjädrar...
Ditt inlägg var ju jätteroligt att läsa!

Tänkte även att jag svarar här på frågan i min blogg...
När jag tar mina makrobilder använder jag det vanliga kitobjektivet (Canon EF 18-55mm). Men jag vänder på det. Alltså jag trycker igång kameran och slår på blixten. Sedan lossar jag på objektivet och håller linsen in mot kameran medan jag tar bilden. Men man måste gå väldigt nära motivet för att få skärpa. Och ju mer utzoomat objektivet är, desto mer makro blir det (t.ex. vid 18mm kommer man ännu närmare motivet än vid 55mm). Det blir alltså "bakvänt".

Hoppas du får en bra helg!

Västmanländskan sa...

Vilken rolig jakt på gul! Härligt! Ha det gott.

Anonym sa...

Det finaste du hittade på din guljakt är nog den fina Tussekissen!
Hoppas du haft en bra helg!
Snart är det arbetsvecka igen, men kort sådan!

Anonym sa...

jag saknar Hullut Paivat!!!!

Londonmamman aka ex-Hesastuderande

ps har redan sagt at gubben att nasta hus SKA ha "mammas wc". Har man 3 pojkar o en man da anser jag att jag har RATT till det!!

Saltistjejen sa...

Oj vad många gula saker du hittat i ditt hem! Imponerad! Vilken bra jakt.
:-)

StrandMamman sa...

Taina: Tack! Yes, jag är precis så lyckligt lottad!! Ska visa bild på den nån gång (efter att jag städat...).

Erica: Jag ska också testa makrofotografering!!

Västmanländskan: Tack du, för ett inspirerande tema!!

Marskatten: Jag ska hälsa Tussekatten från dig!! Ja tack och lov att det är en kort vecka, ser fram emot några extra lediga dagar.

Londonmamman: Är du hullu??? ;))
Se till att skaffa en bra arkitekt som ritar in ett mamma-wc åt dig :)) För du har definitivt rätt att kräva ett eget!

Saltistjejen: Ja jag blev helt förvånad över att jag faktiskt hittade så många gula saker under jakten!!

Anonym sa...

Ha ha, det var inte mycket gult i ert hem! På tal om WC-ankor så fick jag lite panik i fredags då vår tog slut (dock blå och inte gul) när jag städade inför Annika och co besök i helgen ;-)
Jag insåg efter fredagens tema att jag ser en himla massa gult bara från min bloggplats - en gul rutschkana utanför fönstret, en gul tajine från Marocko i bokhyllan, gulaktiga soffkuddar, ja tom sofforna är typ gula och så klart våra gula väggar!
Hoppas att du fick en fin helg, det lät mysigt med tjejkväll i Helsingfors!

StrandMamman sa...

Petchie: Vad skulle man göra utan anka... :))
Gult finns nog runtomkring oss, vara vi öppnar ögonen och ser på lite annat än det vanliga.
Vi hade en riktigt mysig tjejkväll!

Anna, Fair and True sa...

Det där presentpappret var ju jättefint!