torsdag 27 november 2008

Fredagstema: Julklappsbestyr

Dags igen för Show and Tell. Den sista fredagen i november har Marianne i Kairo valt Julklappsbestyr som tema.
Den inriktning som jag har valt för mitt inlägg skulle ha platsat också för två veckor sen, då temat var Godis :)
Jag är ingen pysslare som fixar en massa fina saker genom knep och knåp, brukar skylla det på att jag inte gått i nåt dagis, där man ju brukar få pyssla med allt mellan himmel och jord utan jag var hemma med farmor och fick i stället vara med ute i växthusen och i grönsaksodlingen. Det enda "pyssliga" jag minns att jag hållit på med är att jag och syster S lekte blomsteraffär ute i sandhögen, med hjälp av bruna plastkrukor som vi sorterade i olika storlekar, sand och avbrutna blommor som vi plockade åt oss från växthusets komposthög. Nå, tillbaka till julklappsbestyren. Jag brukar alltså inte tillverka julklappar själv utan förlitar mig på det stora utbud som finns i affärerna, och som tyvärr börjar marknadsföras allt för tidigt på hösten enligt mitt tycke. För nåt år sen skulle jag vara smart och handla alla julklappar i väldigt god tid för att undvika julstressen. Lyckades rätt bra med det, men konstaterade då jag närmare jul kollade in det som marknadsfördes genom reklamen att där fanns många saker jag skulle ha velat köpa åt nån, men att jag redan (i god tid) köpt nåt helt annat åt dem... vilket kändes lite surt.
Ja som sagt pysslare är jag inte, men en sak brukar jag försöka hinna med, och det är att göra minst ett par olika slag av julgodis. Lyckas det bra så brukar någon/några föräras med en burk fylld med något gottigt i julklapp, resten äts upp då släkt och vänner kommer på Dotterns födelsedagskalas på juldagskvällen :) Precis just i kväll pirrar det lite extra i julgodissinnet, eftersom den bok jag beställt via Dotterns jultidningsförsäljning har kommit. Har bara hunnit ta en snabbtitt på några sidor, men redan den titten fick snålvattnet att börja rinna på mig - där finns många recept som jag tror att jag ska testa! Så om det vill sig väl kanske jag sätter igång med mitt (julklapps)godisbestyr redan det här veckoslutet, det är ju lilla jul och första advent!
Ha en riktigt fin adventshelg, låt det första ljuset brinna fint och klart!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tittade på Leilas jul på tv4+ och blev så sugen på att baka och göra julgodis. Det är roligt! Som med det meta är det roligt att baka, när man väl tar sig tid och har allting hemma som behövs :-) Ha en fin helg! Det där med farmors växthus låter förresten jättemysigt.

Anonym sa...

Låter lockande med julgodis, fast precis just nu är jag inte särskilt sugen. Jag fyllde nyss flickornas sakkalender med småsaker och godis och det blev smakat på ett och annat... (dom sa' ju på rådgivningen att man först själv ska smaka på det man bjuder åt barnen).
Det där med sakkalender är annars ett typiskt exempel på att man ska tänka sig för innan man vips har infört en ny tradition, dvs. jag kanske gärna skulle hoppa över den något år, men inte barnen inte. Vilken besvikelse det skulle bli om den inte hängde på sin vanliga plats på lillajul.
Ha en trevlig lillajul och advent!
A-M

Annika sa...

Jag är ingen som gillar att göra eget julpyssel heller.
Men jag måste pynta upp mitt hus to the max den här veckan. På lördag har jag nämligen min årliga julfest!!! IIIIIHHH!!!
Ha en trevlig Första Advent!!

Mia sa...

Åh, så gott med julgodis! Jag gjorde så en jul att jag gav bort fina skålar med julgodis i. Då jag inte heller är jättepysslig var det ingen som fattade att jag hade målat skålarna själv och gjort godiset på egen hand! *fniss* Men det var uppskattat.

Ha en fin 1a advent!

Jemayá sa...

Glad lillajul! Vad du ändå är duktig med godiset! Jag gör bara jultårtor av färdig deg....men antar att jag måste skärpa mig och baka pepparkakor för Daniels skull i år :(. Glad lillajul!

Mia sa...

Åh julgodis är ju underbart att göra. Vill helst testa flera nya recept varje år men sen kommer jag på att man ska äta upp allt med...:-)

StrandMamman sa...

Nilla: Jo det är roligt att göra julgodis, tar bara rätt mycket plats i kylskåpet om man vill testa många olika sorter. En lösning är förstås att snabbt äta upp allt :) Baka är jag inte så bra på, det hände sig en gång att jag hittade mjölet i skålen på bordet efter att kakan åkt in i ugnen.....
Mina farföräldrar hade en handelsträdgård, som min pappa sen övertog. Så växthusen var en lekplats (och arbetsplats) för mig och mina syskon.

A-M: Sakkalender gjorde jag ett år, då Dottern var liten, men kom nog rätt omgående underfund med att det där ska vi glömma bort framöver. Inte brydde hon sig om de där småprylarna hon fick, och sen låg de bara längs golven. Ha en riktigt bra helg!

Annika: Låter skoj med fest, ska kolla in dina bilder sen! Ha en mysig helg!

Mia: Men du hade säkert skoj själv så länge du gjorde skålarna och tanken var ju god, liksom godiset :)) Vi behöver inte äta upp julgodiset själva, eftersom vi har stor släktfest på juldagen då Dottern fyller, och gästerna brukar inte vara blyga att ta för sig :)

Jemayá: Det fanns jättemånga enkla recept i min nya bok, jag kan maila några åt dig så får du testa! Jag är dålig på att baka och gör det sällan, men nån gång måste man uppoffra sig för ungarnas skull. Så gör du bara en pepparkaksdeg (finns också att köpa färdiga degar!) och så låter du D kladda på, det kommer att bli fina bilder ! Ni ska ha en riktigt mysig lillajul!

Fritt ur hjärtat sa...

Julgodis får vi göra själva för vi måste ha laktosfritt. Till och med i maränger och ischoklad klämmer fabrikerna ner mjölkpulver! Men egentligen är det rätt trevligt att pyssla med... Precis som du brukar vi göra en fin burk av något av det och ta med som gåbortgåvor om vi är bjudna någonstans i juldagarna.