fredag 7 november 2008

Fredagstema: Godis

Nå nu hänger jag igen med på Show and Tell, eller fredagstemat! Förra månadens teman var rätt knepiga och jag hade inte mycket att komma med, men de teman som Marianne har valt för november (se högerspalten) känns mer "bekväma".

Jag är en godisråtta, medger det gärna. Äter väldigt gärna choklad, och då helst Finlands mest uppskattade varumärke, dvs. Fazers Blå. Den årliga tillverkningen är 7,6 miljoner kilo, vilket räcker bra till för mig :)) Det ska naturligtvis vara den ursprungliga blå plattan (eller stången, men den har ju bara 5 bitar...), inte någon av alla de otaliga varianter och smaksättningar som har dykt upp under de senaste åren.




En annan favorit ända sen ungdomsåren är MintChoko. Mums vad gott, mmmmm... Marabou! En sån rulle slukar jag lätt i ett nafs.




Om jag ska plocka in ännu en favorit i topp-3 listan så får det bli Fazers Amerikanska Pastiller. Härligt knastriga och lagom stora, tar inte många minuter att få slut på påsen eller asken...


Bilderna tagna från tillverkarnas/återförsäljarnas hemsidor

Ingen av de ovan nämnda produkterna är Xylitol-produkter, något jag annars tror på. Så på kvällen efter att jag njutit av godiset borstar jag naturligtvis tänderna med Xylitol-tandkräm för att hålla tandtrollen borta. Usch för Karius och Bactus! Trots det myckna godisätandet, och tack vare xylitolen?, är det många många år sedan jag senast hade nåt hål i tänderna. Min tandläkare kallar mig vartannat år, och suckar varje gång över att han inte blir rik på mig. Som avslutning brukar jag ha honom att lova att jag får fortsätta äta mycket choklad :) Har också en väninna som är tandläkare, som brukar ge mig godis i födelsedagspresent :)

Och till sist ett klipp från en liten frågespalt...
Fråga: Är choklad osunt?
Svar: Är du tokig? Kakaobönor = bönor. Och bönor, linser m.m. är vansinnigt nyttigt. Det bör ätas flera gånger i veckan.

Trevlig fredag!

Fredagsbloggare:Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, AuroraBuddha, Anki, Lullun, Marianne, Victoria, Susanne, Lia, Cecilia, Leopardia, Anne-Marie, Marina, Marie, Strandmamman, M.K.B, Ulrika, Jemaya, Nina, Kicki, Barbamorsan, Mia, Sparkling, Emma, MiaD, Tätortstimotej, Maisoui, Ingabritt

14 kommentarer:

Barbamorsan sa...

Hihi är ochså en "godisråtta" men här är det bilar som gäller. Marabou har alltid varit min favorit chocklad men faktiskt så Börjar jag gilla vissa sorter av Fazer mer o mer.

Annika sa...

Fazer ja...Klart man gillar Fazer i Finland :-)
Deras mjölkchoklad är god.
Amerikapastillerna är UNDERBARA!!!!!
OCH Fazers choklad med Marianne strösssel---MUMS!!
Finland har mkt gott godis...Gillar chokladrussinen som säljs i tablettask.

VISST är det BRAS ämnen denna månad!!

KRAM!!

Anonym sa...

Fazer är bättre än Marabou! :-)

Fritt ur hjärtat sa...

Fazer är verkligen god, ibland "syndar" jag med en sån;-)Marabou förekommer nästan aldrig, däremot en och annan Cloetta...
Att choklad är SÅ nyttigt gör mig glad, det är mitt favoritgodis!

Petchie75 sa...

Fazer Blå verkar vara en riktig klassiker men jag vet inte om jag har smakat det någongång? Men visst finns det goda Fazer-choklad, men annars är jag mest för lösgodis...
Trevlig helg!

Miss Marie sa...

jag håller med dig om ditt resonemang angående chokladen och bönorna! :D

ha en trevlig helg!

StrandMamman sa...

Har nu gått igenom alla fredagsbloggar, och hittat några som jag inte visste om så de är nu satta in på min förteckning, som förresten härefter finns i högerspalten. Konstaterade att nästan alla av oss erkände sig vara gottegrisar av något slag. Vi kanske borde diskutera ämnet sockerberoende i något annat temainlägg...?!

aurorabuddha sa...

Och har kommer en till fredagsbloggare sent omsider. Eller ar det 'om sider'??

< skryt> Det var faktiskt 'yours truly' som startade fredagstemat, och inte kunde jag ana att det skulle bli sa populart! Om man googlar 'fredagstema' sa ar det alla vara bloggar som kommer opp! Ar inte det kul! < /skryt>

Det dar med bonorna ska jag komma ihag! :o)

(Jag ser att du ar kompis med Jemaya! Sa kul!)

Anne sa...

Mmmmm, Amerikanska pastiller. Det är gott det. Såna har man knaprat en hel del av under sitt liv.
Fazers blå är så gott, numera har de ju kommit ut med en massa smaksatta chokladplattor/kakor, crisp, marianne och allt vad de nu heter. Jag minns att de för några år sedan hade en med julsmaker också.

Marianne sa...

Amerikapastiller har jag missat helt! Men det måste jag ju leta reda på när jag åker hem nästa gång! Eller finns de bara i Finland? Fazers blå är jättegod! Mintchoko hade jag glömt. Men visst fanns det väl en som hette bara Choko också, som var en lite fylligare choklad?

Och så har jag nu förstått att det inte bara finns de där tråkiga Marianne-karamellerna utan en massa annat Marianne-godis. Det MÅSTE jag ju hitta!

Anonym sa...

Du minns väl vad som stod på våra tandmuggar en gång då för länge sen:
- Det blir aldrig hål i en ren tand
- Harjaa hampaat huuhdo suu hammaspeikot lannistuu

Mia sa...

Vilket bra och logiskt resonemang om choklad! Håller helt med! :-)

Anonym sa...

Haller helt med, jag borjar bli trott pa att Fazer parar ihop sina godisar, de ar helt goda pa egenhand!!! OK, Marianne chokon kan jag medge att ar ok, men Lontoonrae chokon....grrrr...och av ngn anledning (undrar vilken;) far jag en massa pa posten! Bla choko eller lila ar bast o den sistnamnda innehaller ju FRUKT med bonorna...annu nyttigare! Lange leve godisrattorna o tack o lov for bra tandkramer.
Londonmamman

Anonym sa...

Vi har ju på många plan samma barndoms- bakgrund, är exakt lika gamla(nästan på dagen) och nu kan jag bara konstatera att vi har exakt samma prioritering när det gäller godis!:) Men akta dig för Amerikanska pastiller!Det blev ett tandläkarbesök efter min förra påse.En tand pajade eftersom jag inte suger på karamellen...
BF