torsdag 24 juli 2008

Dagens fruntimmer...

... ligger utsträckt som en padda på den soliga varma terrassen tillsammans med sin hund. Vi njuter av tillfälligt lugn och ro på tumanhand. Sonen är i simskolan, Dottern hos fastrarna och Pappan i snickeriet. Vädret är just nu underbart, precis det som vi längtat efter i så många veckor. Prognosen för de närmaste dagarna ser dessutom mycket lovande ut. Så om Jakobsdagarna började i moll så verkar de avslutas i dur (ha ha, vår kör har ju konsert i Skolparken på avslutningsdagen!).

Dottern och jag var alltså och såg MammaMia! på bio i måndags. Måste medge att jag flere gånger skrattade så tåtarna sprutade! Den grekiska miljön helt underbar, och sångerna förstås såååå välbekanta och det var svårt att låta bli att sjunga med. Sångerna hade ju såväl svensk som finsk textöversättning, men jag beslöt snabbt att låta bli att se på den för det känns så fel, det är ju inga direktöversättningar. Sångerna i orginal får tala för sig!

Tisdagsvädret var en aning bättre än måndagen men ändå tillräckligt asigt för att ungarna skulle få stanna hemma från simskolan ännu en dag. Vi vuxna var bjudna på ett 40-årskalas. Meningen var att det skulle hållas ute vid havet, på Mässkär, men födelsedagsbarnet M kastade in handduken på förmiddagen och konstaterade att festen flyttas hem till stan i stället. För vår del var det helt ok, det blev ju 5 minuters promenadväg i stället för bil/båttransporter. Vi var 30 personer som trängdes hos M & P, och vi hade en jättetrevlig kväll med fantastisk catering!

Vi övernattade hemma i stan, och fick vakna till solsken. Dottern skjutsades till simskolan (hon är i förmiddagsgruppen), jag handlade, och sen körde Pappan oss till villan. Jag körde Sonen till simskolan(eftermiddagsgruppen) & tog hem Dottern. Det var första gången jag satte mig vid ratten efter att jag skadade armen, det går att köra om jag är försiktig. Efter att Sonen hämtats hem fick vi gäster från Nkby, fam B. Vi njöt av eftermiddagssol i solstolarna, ungarna lekte, simmade och fick åka "donits" och värmde sig i bastun. Vi fixade god mat tillsammans och naturligtvis gick solen i moln lagom tills vi skulle sätta oss ner ute på terrassen och njuta av middagen :(

Idag finns ingenting inplanerat, det är en riktig slappardag. Jag firar inte min namnsdag med jordgubbstårta idag, som jag brukade göra förr i världen, utan den firas tillsammans med Dottern om några dagar (Sonen brukar också få fira samtidigt i stället för på vintern).

Armen är lite bättre, men jag skulle nog säga att den bara är 50% återställd ännu. Undrar om jag borde fara och visa upp den på nytt och ha dem att ta nya röntgenbilder. Känns "låst" och fel i armvecket, går inte att räta ut och det finns ett par väldigt smärtande ställen :((

Dags att vända på fläsket! :))

Inga kommentarer: