måndag 14 juli 2008

2,5h

* 2,5 timmar tog det att åka över från Hfors till Tallinn
* 2,5 timmar fick jag idag kl 10.30-13 sitta i väntrummet vid Malmskas jour för att få komma in till läkaren. Jag fick min tid då jag ringde upp kl 8.15, på ett par timmar hann de alltså försena sig så här rejält. Irriterande är det ju att man inte får några mellanrapporter. Inte vågar man heller gå bort emellan då man inte vet när det blir ens tur. Och cafeterian var semesterstängd, så inget kunde jag dricka/äta heller.

Varför var jag där då? Jo igår på eftermiddagen tappade Sonen sin ena "crocs" i vattnet och den flöt iväg en bit förbi bastun. Jag klättrade på det branta berget bakom bastun och snabbt som 17 slant min fot då den regnvåta mossan lossnade från berget, jag föll baklänges och sträckte reflexmässigt vänstra armen rakt bakåt som stöd. Berg sviktar ju som bekant inte precis och ger efter, så kraften mot min raka arm var rejäl och det tog jätteont!! Först trodde jag att jag brutit den, efter en stund kändes den en aning bättre. Men efter ett par timmar tog det så ont och jag kunde inte sträcka den eller ta tag i nåt med handen, så jag ringde sjukhusets telefonrådgivning. Beskedet var att sköta armen med ispåse + ta värktabletter, eftersom de ändå inte kunde göra nåt förrän röntgen öppnar på måndag morgon. Så jag kämpade med värken under kvällen (vi var hela familjen på utomhusteater i Purmo) och natten, och fick sen som sagt läkartid till förmiddagen. Pappans farbrors fru kunde tack och lov komma och sköta barnen så han kunde komma med mig till stan, för jag klarade ju inte att köra själv.

Det som också kändes frustrerande då jag satt i väntrummet var att veta att det läkaren skulle göra var att skicka mig vidare till röntgen. Den "diagnosen" ställde jag ju själv redan igår kväll, skulle bra ha kunnat fixa undan den delen innan läkarbesöket! Men så funkar det ju tyvärr inte :( det blev alltså 1. läkaren, 2. röntgen, 3. läkaren, som kollade bilderna och ringde upp röntgenläkaren för konsultation + sökte i sin databank en god stund, för att sedan 4. skicka mig till ett behandlingsrum för att vänta på kirurg som skulle få ta ställning till vad som skulle göras. Efter en god stund 5. kom denna kirurg, som sedan gick för att konsultera en kollega, 6. som sen också kom och kände på armen. Slutresultat: möjligen en liiiten fraktur vid armbågen, men också möjligt att det inte är nån fraktur. Mitella 1 vecka ifall jag tycker att det behövs för smärtan, + Buranarecept & 3 veckors sjukskrivning! Tidsåtgång sammanlagt 4 timmar + restiden från/till villan, och ute förstås just precis idag av alla sommarens dagar flödande sol och drygt 20 graders värme.... Vi har 7 dagars karenstid för sjukskrivning som inträffar under semestern, så min fjärde semestervecka går alltså åt tll sjukskrivningens första vecka. Sen får jag ta min femte vecka + de övertidstimmar jag tänkt utnyttja vid nåt senare tillfälle, tror tyvärr inte att jag pga arbetssituationen kan ta ut ett par veckor extra i augusti. Men de kan ju vara bra att ha under vintern också.

Tur i oturen att det var den vänstra armen som skadades, annars skulle jag inte ha klarat av att skriva det här inlägget från min soliga terass!!

1 kommentar:

Jemayá sa...

Neeeej, vilken otur :(. Och när ska det bli flexibilitet/effektivitet/bondförnuft på sjukhusen, ja suck! Hoppas du får ut något positivt av det hela. Sköt om dig, kram!